Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Betaltjänster når inte alla – äldre och utsatta drabbas hårdast

Två äldre personer försöker använda betalkort och en smart mobiltelefon. 

Tillgången till grundläggande betaltjänster i Sverige är inte tillräcklig, särskilt för äldre och personer med funktionsnedsättning. Det visar länsstyrelsernas årliga rapport ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2024”. Trots det politiska målet att alla ska ha tillgång till betaltjänster med rimliga priser — så uppfylls inte detta mål.

Grundläggande betaltjänster handlar om möjligheten för alla våra invånare att kunna:

  • betala räkningar och hantera betalningar,
  • ta ut kontanter,
  • sätta in dagskassor på bankkonto för företag och föreningar.

Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder när det gäller betalningar, och kontanter spelar en allt mindre roll i vårt samhälle. Samtidigt som den digitala utvecklingen underlättar för många människor innebär den också utmaningar för andra.

Äldre och personer med funktionsnedsättning drabbas särskilt hårt av digitalt utanförskap. Behovet av kontanter och personlig service är större i dessa grupper, samtidigt som dessa tjänster blir allt svårare att nå.

Länsstyrelserna har under flera år rapporterat om dessa problem. Vi bedömer att situationen är så pass omfattande att vi inte kan anse att det politiska målet om tillgång till betaltjänster är uppnått, säger Maria Pettersson, processledare grundläggande betaltjänster på Länsstyrelsen Jämtlands län.

Långa avstånd försvårar ytterligare

I Jämtlands län har många invånare långt till viktiga betalningstjänster; exempelvis har mer än 52 procent av de som är över 65 år längre än 25 kilometer till närmaste bankkontor. Detta skapar stora problem, inte bara för privatpersoner utan också för företag och föreningar som hanterar kontanter, särskilt vid insättningar. För den som saknar digitala verktyg som BankID är situationen ännu svårare.

I vissa delar av landet går det inte att betala räkningar med kontanter över disk, och Jämtland är ett av de län där det saknas. För dem utan BankID och betalkonto blir det nästintill omöjligt att betala räkningar, handla online eller ta emot ersättningar, säger Maria Pettersson.

Stödinsatser behövs fortsatt

Länsstyrelserna har under året arbetat med insatser för att förbättra tillgången till betaltjänster bland annat genom att öka den digitala delaktigheten bland äldre, utrikesfödda samt personer med funktionsnedsättning. Trots detta är behovet av statliga åtgärder fortsatt mycket stort.

Rapporten belyser konsekvenserna av bristande betaltjänster

Rapporten "Bevakning av grundläggande betaltjänster 2024" ger en samlad bild av hur bristande tillgång till betaltjänster påverkar människors vardag och självständighet. Den bygger på lägesbilder från länsstyrelser i hela landet och har sammanställts av Länsstyrelsen i Dalarnas län. Rapporten redovisas årligen till regeringen och undersöker särskilt situationen för äldre och personer med funktionsnedsättning.

Vill du veta mer om situationen och länsstyrelsernas arbete? Läs rapporten, ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2024”.

Rapporten: Bevakning av grundläggande betaltjänster 2024

Bevakning av grundläggande betaltjänster – ett regeringsuppdrag

Länsstyrelserna har sedan 2009 haft i uppdrag av regeringen att bevaka hur de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov.

Kontakt

Maria Pettersson

Processledare grundläggande betaltjänster

Wilhelm Kyrk

Nationell samordnare bevakning av grundläggande betaltjänster

Dela sidan:

Landshövding

Marita Ljung

Besöksadress

Residensgränd 7

Postadress

831 86 Östersund

Organisationsnummer

202100-2452

Följ oss