Ny handbok i matberedskap för vård, skola och omsorg

Foto: Deryabinka/Mostphotos

Livsmedelsverkets nya beredskapshandbok för offentliga måltider presenterades vid en workshop på lantbrukshögskolan Torsta i fredags.

– En givande dag som gav många intressanta insikter, säger Robin Åslund vid Länsstyrelsen Jämtlands län, en av initiativtagarna till dagen.

Krislådor i all ära, men offentliga verksamheter inom vård, skola och omsorg behöver tänka större vid kris och krig. Varje dag serveras tre miljoner måltider inom dessa verksamheter – mestadels till medborgare som saknar alternativa sätt att få tag i mat eller har svårt att förbereda sig för kriser.

Stormkök är inget alternativ

Precis som för andra verksamheter kan den offentliga måltidsservicen påverkas av en hel rad samhällsstörningar – allt ifrån översvämningar och bränder till IT-störningar och elavbrott. Det är relativt lätt för en privatperson att plocka fram ett stormkök för att laga mat under störda förhållanden, men det fungerar inte för storkök.

Det kan också tillkomma nya uppgifter, som att laga mat åt en närliggande verksamhet som på grund av störningen har förlorat förmågan att göra det själv.

Workshopen riktades till tjänstepersoner inom kommunal måltidsverksamhet, framför allt kökschefer, och anordnades i samverkan med Livsmedelsverket och Torsta AB.

Robin Åslund

Utvecklare i krisberedskap