Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Jöran Hägglund lämnar uppdraget som landshövding

Jöran Hägglund meddelade i dag 18 november att han lämnar sitt uppdrag 30 november 2020.
Regeringskansliet gick i dag ut med följande pressmeddelande:
Jöran Hägglund lämnar uppdraget som landshövding i Jämtlands län
Regeringen avser i morgon att fatta beslut om att anställa Jöran Hägglund som generaldirektör i Regeringskansliet. Därmed lämnar han uppdraget som landshövding i Jämtlands län. Jöran Hägglund kommer från och med den 1 december till och med den 31 juli 2021 att vara anställd som generaldirektör i Regeringskansliet.
- Jöran Hägglund har varit landshövding i Jämtland sedan 1 april 2014 och fick i februari i år förlängt förordnande av regeringen. Jag och Jöran Hägglund är överens om att han ska lämna uppdraget som landshövding i Jämtlands län och få nya arbetsuppgifter, säger civilminister Lena Micko.
Regeringen avser i morgon också att fatta beslut om att utse länsrådet Susanna Löfgren till vikarierande landshövding och chef för Länsstyrelsen i Jämtlands län till dess att en ny ordinarie landshövding tillträtt.
- Det har varit mycket givande och lärorikt att få vara landshövding i Jämtland i snart sju år. Dessvärre har min hälsa utvecklats negativt under en period. Sedan i somras har jag och min uppdragsgivare haft en dialog om att jag i förtid avslutar min befattning som landshövding, säger Jöran Hägglund.
Läs pressmeddelandet på Regeringskansliets webbplats Länk till annan webbplats.