Aktuella varningsmeddelanden i Jämtlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Det blir en annorlunda sommar

Jöran Hägglund, landshövding i Jämtlands län. Foto: Tina Stafrén.

Coronaviruset har gjort att det inte blir några stora skolavslutningar, studentfiranden och inte heller någon Storsjöcup eller Storsjöyra.

Ja, evenemangen har nästan ställts in i parti och minut den senaste tiden och nyligen meddelar några arrangörer att tillställningar sent på sommaren inte heller blir av. Cykelvasan i Dalarnas län är ett sådant exempel.

Men allt går inte i moll. Från och med den 13 juni gäller inte längre avrådan från icke nödvändiga resor enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd. Det innebär att personer utan symtom kan börja resa i Sverige från detta datum, och det var ett besked som mottogs med stor glädje från många företagare i den för vårt län så viktiga besöksnäringen.

Vi har som myndighet en nära dialog med Folkhälsomyndigheten vad gäller olika rekommendationer och ger dem kontinuerligt vår bild av läget. Inför sommaren arbetar de också aktivt med olika typer av modelleringar för att förstå resmönster och utifrån detta ge stöd till ansvariga i vårt län.

När nu reserestriktionerna hävs gäller det att vi fortsätter ta ansvar genom att följa Folkhälsomyndighetens andra råd och rekommendationer för att spridningen av covid-19 inte ska öka och för att sjukvården inte ska bli överbelastad regionalt. Vi ska fortsätta hålla avstånd, undvika trängsel och naturligtvis stanna hemma vid minsta symptom på sjukdom.

Länsstyrelserna fick den 11 juni ett nytt regeringsuppdrag om att följa efterlevnaden av gällande rekommendationer över landet, så att myndigheterna kan agera om smittans utveckling går åt fel håll. Det har också tagits fram riktlinjer för besöksnäringen både för de som är besökare och de som jobbar inom den näringen. Det är viktigt att vi alla tar vårt personliga ansvar för att inte sprida smittan.

För att ytterligare hålla tillbaka smittspridningen utökas testningen och smittspårningen i hela landet. Sett per 100 000 invånare hör Jämtlands län till ett av de län där flest har testats. Detta arbete fortsätter nu med oförminskad styrka i regionens regi, som före midsommar kommer att ordna provtagning i särskilda bussar uppställda vid vissa av länets hälsocentraler.

Det kommer att bli en annorlunda sommar, men som jag skrivit tidigare; vägen ur pandemin stavas samarbete.

Även för mig blir det en annorlunda sommar. Jag brukar ha haft nöjet att anordna mingel under Storsjöcupen och en öppen trädgård i Residenset under hela Yran-veckan. Bland annat. Allt detta har ju ställts in och min sommar blir därför, precis som för andra, att semestra på hemmaplan, umgås med familj och vänner utifrån rekommendationer. Jag tänker att det viktigaste är att hämta kraft och energi inför resten av året. Gör det du också om du har möjlighet.

Håll i, håll ut och håll avstånd.

Jöran Hägglund, landshövding Jämtlands län

Kontakt

Jöran Hägglund

Landshövding