06 sep 2022 klocka 09.30 - 16.30

Tematräff - praktisk och teoretisk ullkunskap

Får som blir maskinklippt

Hur kan du höja värdet på dina fårs ull? Ullkunskap, ullhantering, marknadsföring och ullekonomi.

För vem?

Temadagen riktar sig till företagare inom fårproduktion och förädling av ull.

Kursledare

Kursledare är Claudia Dillmann. Fårbonde, ullmäklare och före detta ull- och skinnansvarig i Svenska Fåravelsförbundet. Driver företaget The Swedish wool broker.

Claudia har sedan 2017 arbetat aktivt med att höja värdet på svensk ull. Hon har bland annat inventerat och kartlagt svensk ullproduktion men även drivit flera projekt. Projekt som har bidragit till att kända klädmärken som Filippa K, A New Sweden med flera har börjat att använda sig av svensk ull i sina klädkollektioner. Hon har också producerat flera informationsfoldrar och inspirationsfilmer om svensk ull.

Under denna tematräff har du möjlighet att ta del av hennes kunskap och erfarenheter. Kunskaper som kanske också kan bidra till att höja värdet på dina fårs ull.

Anmälan

Du anmäler dig till eva.b.jonsson@lansstyrelsen.se. 

Ange även om du har behov av specialkost, allergier eller behov av hjälpmedel. Sista anmälningsdag är 31 augusti. Begränsat antal deltagare. Företagare prioriteras.

Arrangör

Länsstyrelsen Jämtlands län i samverkan med Jämtlands läns Fåravelsförening

Välkommen till en spännande dag!

Program

09.30 Fika, smörgås.

Praktisk del 1. Förmiddag. Demonstration av fårklippning samt sortering och ullhantering.

  • Vilka faktorer påverkar ullen före klippning?
  • Vilka faktorer påverkar ullen efter klippning?
  • Hantera, sortera och paketera ullen på ett effektivt sätt inför försäljning.
  • Specificering och administration av sorterad ull.

12.00-13.00 (cirka) Lunch betalas själv av deltagare, på plats. Glöm inte anmäla eventuella matallergier.

13.00-14.45 (cirka)

Del 2. Eftermiddag: vilken ull till vilken produkt?

  • Fakta om lika förädlingstekniker.
  • En översikt över olika typer av fibrer och ullprodukter
  • Vilken typ av ull och ullkvalitet efterfrågas av industrin respektive ”gårdskunden”?

Kort fikarast

15.00-16.30

Del 3. Eftermiddag: sälja ull till vem och hur?

  • Vilka ulluppköpare/ullgrossister finns det i Sverige idag?
  • Hur ser ullmarknaden ut i stort idag? Vilka är målgrupperna lokalt och regionalt?
  • Vilka möjligheter och försäljningskanaler finns det i och utanför Sverige?
  • Hur kan vi marknadsföra alla våra värden?
  • Ullekonomi
Logotyp för Jämtlands läns Fåravelsförening samt Europeiska jordbruksfonden
VAR:
Fåritaget, Norderåsen
KOSTNAD:
Lunch och fika till självkostnadspris.
SISTA ANMÄLNINGSDAG:
31 aug 2022

Kontakt