2010:08 - Årsrapport 2009. Hydrografi & Växtplankton. Hallands kustkontrollprogram.

År 2009 blev totalt sett ett varmare och torrare år än normalt. Året inleddes med plusgrader och lite nederbörd första veckan i januari, i övrigt var det en ganska varm och snöfattig vinter. Även resten av året låg temperaturen över det normala. April blev årets rekordmånad med en medeltemperatur på ca 4 grader över månadsmedelvärdet för perioden 1961-1990 och en nederbörd endast en femtedel jämfört med det normala. Vädret varierade mycket under året där varma och torra perioder och kallt och ostadigt väder avlöste varandra. I mitten av november inträffade en ovanligt kraftig höststorm med vindbyar av orkanstyrka och rikliga regnmängder. Statusklassningen med avseende på näringsämnen sammantaget varierar mellan god och måttlig längs Hallandskusten.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Klimat
  • Miljö
  • Så mår miljön

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Anders Thornberg

Slottsgatan 2, Halmstad