2007:04 - Bruno Mathssons sommarhus - Byggnadsminnesutredning

Att Bruno Mathssons sommarhus i Frösakull, utanför Halmstad, var en självklar byggnadsminneskandidat stod klart tidigt. Fråga om byggnadsminnesförklaring väcktes redan 2001. Ägareförhållanden och att huset under en längre tid varit ute på marknaden till försäljning, gjorde att byggnadsminnesförklaringen sköts på framtiden. I början av 2006 fick huset nya ägare med ett stort intresse för Bruno Mathssons arkitektur och tillika ett stort intresse för sommarhuset. Att huset är speciellt råder det ingen tvekan om. Huset är fult tycker vissa, fantastiskt tycker andra. Att huset har ett högt kulturhistoriskt värde råder det dock ingen tvekan om. Bruno Mathsson var en av Sveriges mest framstående designers, också en av de mest internationellt uppmärksammade.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Kulturmiljö
  • Samhällsplanering

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Anders Thornberg

Slottsgatan 2, Halmstad