Länsstyrelsen undersöker om varghanne finns kvar i Halland

Varg i skogen som står och spejar mot något som vi inte ser.

Vargen på bilden är inte vargen som omnämns i texten. Genrebild: Mostphotos

Under en tid har en varg befunnit sig i de östra delarna av Halmstads kommun. Nu har vi fått svar på DNA-analysen och proven visar att vargindividen är en varghanne som är född i Uppsala. Länsstyrelsen tar gärna emot observationer från allmänheten.

DNA-analysen har gjorts utifrån prov från spillning i området, spillningen var av varierad ålder och bedöms komma från en period om tre veckor. Analysen visar att spillningen härrör från samma varg.

Varghannen kommer från Uppsala län

Resultatet berättar att det är individen G69-22 som befunnit sig i området. G69-22 är en varghanne som är född i Uppsala län i ett revir som kallas Siggefora 1. Föräldrarna till varghannen är en tik som är från Värmland och hane som är född i Tiveden, Örebro län. Båda föräldrarna i Tiveden har en känd och välskriven historia då dessa invandrat till Norrbotten från Finland. Från Norrbotten flyttades båda djuren till Tiveden där de också etablerade sig.

Genetiskt anses dessa individer vara ett värdefullt bidrag för att upprätta livskraften i en vargpopulation som i övrigt lider av hög inavelsgrad.

Länsstyrelsen försöker ta reda på mer om vargen

Länsstyrelsen försöker nu ta reda på om G69-22 håller sig kvar i länet.

Uppenbarligen har den under en tid återkommit till ett tämligen begränsat område. Det är ganska ovanligt att just ensamma varghannar slår sig ned och stannar kvar en längre tid. Undantag finns såklart och den skånska ”Snapphanevargen” var just en sådan, berättar Martin Broberg, handläggare på naturvårdsenheten.

Kan G69-22 redan nu vara tillsammans med en tik och faktiskt bildat ett revir i Halland?

Ännu har vi inga sådana indikationer, även om vi nåtts av rykten om två vargar, säger Martin Broberg.

Länsstyrelsen kommer nu att öka sin bevakning i området och kommer även att placera ut kameror.

Allmänhetens rapporter och bilder är fortsatt viktiga bidrag som kan vara avgörande i denna kartläggning, säger Martin Broberg.

Rapportera in din observation

Har du sett något du vill rapportera in till oss? Du kan skapa en egen rovdjursrapport och lägga in bilder i www.skandobs.se Länk till annan webbplats.

Det går även att ringa och berätta om dina iakttagelser av rovdjur till Länsstyrelsen i Hallands rovdjurstelefon 010-224 34 00.

Anders Thornberg

Slottsgatan 2, Halmstad