Stanna inomhus när stormen Otto drar fram

Stormigt hav med en orange varningssymbol.

SMHI har utfärdat en orange varning för vind, längs den halländska kusten och en bit in över land från och med kvällen på fredag det 17 februari. Längre in från kusten är varningen på gul nivå, utom i södra Halland där är orange varning gäller även i inlandet. Håll dig inomhus när stormen drar in.

Under fredag kväll, 17 februari, och natten till lördag blir det rejält blåsigt med västliga stormvindar vilket bland annat kan leda till fallande träd och risk för skador på egendom. Det är orange varning för delar av länet gällande starka vindar och stormbyar, främst gällande kustbandet men även inlandet i södra delen av länet. Det finns risk för omkringflygande föremål, nedfallna träd och begränsningar i trafiken.

Håll dig uppdaterad hos SMHI

Väderläget ser ut att bli besvärligt. Det är viktigt att du håller dig uppdaterad. Det gör du främst på smhi.se och lyssna på Sveriges radio P4.

Smhi.se Länk till annan webbplats.

Sveriges Radio, P4 Halland Länk till annan webbplats.

Om du måste ge dig ut kan du se varningar och stängningar från Trafikverket på deras webbplats. Likaså hos Hallandstrafiken.

Trafikverket.se Länk till annan webbplats.

Hallandstrafiken.se Länk till annan webbplats.

Förbered dig innan stormen

• Plocka undan lösa föremål i trädgården och på balkongen så att de inte blåser iväg.
  • Säkra byggnadsställningar så att inget löst material kan lossna och orsaka skador. Se även över annan lös egendom kring hus, exempelvis lösa takpannor.
  • Se till att ha batterier, ficklampa, tändstickor och stearinljus hemma om det blir strömavbrott.
  • Ladda mobilen så är du förberedd om strömmen skulle gå.
  • Tappa gärna upp vatten i några flaskor eller dunkar om det blir strömavbrott.
  • Har du mat hemma som du kan tillreda utan el?
  • Ha gärna filtar och varma kläder tillgängligt om strömmen försvinner.

Mer information kring hemberedskap på Länsstyrelsens webb

Hemberedskap på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps webb Länk till annan webbplats.

Gällande högt vattenstånd

Havsvattennivån stiger under fredagseftermiddagens blåsiga väder, och kan orsaka lokala översvämningar längs kusten. En gul varning är utfärdad för högt vattenstånd.

Det finns risk att lågt liggande kajer, bryggor, vägar eller byggnader översvämmas. Den segelfria höjden under broar minskar, och förtöjda båtar eller fartyg kan skadas.

Om man har sin båt kvar i vattnet över vintern kan släppa lite på förtöjningen så det finns utrymme för båten att flyta med.

Vad innebär en de olika varningsnivåerna?

Orange varning är den mellersta varningsnivån. Den lägsta nivån är gul och den högsta röd nivå.

Orange varning innebär att vädret kan medföra allvarliga konsekvenser för samhället, fara för allmänheten och allvarliga skador på egendom och miljö. Gul varning är färre konsekvenser.

Mer om vad de olika varningsnivåerna innebär på SMHI:s webbplats Länk till annan webbplats.

Så jobbar Länsstyrelsen

Länsstyrelsen arbetar aktivt med vädervarningarna som är utfärdade. Vi har bland annat hållit samverkanskonferens med SMHI, kommunerna, Region Halland, Räddningstjänster, Trafikverket, Hallandstrafiken och andra i Hallands län som jobbar med konsekvenserna av vädret.

En samverkanskonferens innebär att alla inblandade berättar hur de hanterar situationen, om någon behöver hjälp eller förstärkning. Skulle någon ha resursbehov hjälper Länsstyrelsen till med hanteringen kring det. Länsstyrelsen har även de nationella kontakterna. Exempelvis om förstärkning i form av översvämningsbarriärer behöver lånas från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Fler samverkanskonferenser är inplanerade i Hallands län för hantering och uppföljning av situationen. Vi följer läget med noggrannhet.

Anders Thornberg

Slottsgatan 2, Halmstad