Investeringsstöd för nya jobb

Vill du utveckla eller bredda verksamheten i ditt företag på landsbygden? Du kan få stöd för din investering om den leder till ökad sysselsättning.

Företagsstödet till nya jobb på landsbygden finns till för att uppmuntra företag att utveckla eller bredda sin verksamhet, och på så sätt skapa fler jobb. Du kan till exempel få stöd för att bygga en ny anläggning eller köpa ny fast utrustning. Investeringen ska leda till ökad sysselsättning inom företaget.

Vem kan få stöd?

Du kan få stöd om du driver ett företag på landsbygden och din investering inte har direkt koppling till jordbruksverksamhet. Du kan söka om du har ett jordbruks- eller trädgårdsföretag eller om du driver ett annat företag på landsbygden som omsätter högst 10 miljoner euro per år och har färre än 50 anställda.

Vilka faktorer påverkar möjligheten att få stöd?

Länsstyrelsen kommer att bedöma din ansökan utifrån vissa kriterier. Det är endast de högst prioriterade ansökningarna som får stöd.

Läs om stödet i Hallands regionala handlingsplan

Mer information som rör denna åtgärd kan du läsa i kapitel 8 i den regionala handlingsplanen. Det är viktigt att du läser kapitlet om stödet innan du ansöker. Din ansökan kommer att bedömas och få poäng efter länets prioriteringar. Hur ansökan prioriteras och bedöms står i den regionala handlingsplanen.

Planen hittar du i publikationsarkivet

Hur stort är stödet?

Du kan 40 procent av dina utgifter i stöd, förutsatt att utgifterna ger rätt till stöd. Stöd beviljas inte till ansökningar som har mindre än 100 000 kronor i stödberättigande utgifter.

Alla utgifter ger inte rätt till stöd. Läs mer om vilka utgifter du kan få stöd för på Jordbruksverkets webbplats.

Budget för Halland

Inkomna ansökningar har förbrukat den totala budgeten som beslutats för 2014-2020.

När ansöker jag och när får jag beslut?

Det är viktigt att du ansöker om stöd innan du påbörjar din investering. Du får inte ta med utgifter som du har haft innan ansökningsdatumet.

Så handläggs din ansökan i Halland

Inkomna ansökningar som inte har blivit handlagda enligt tidigare beslutsomgångar kommer att beslutas den sista vardagen i varje månad. När det finns medel beslutas nya ansökningar löpande.

Fördelning av budget och datum för beslut 2016

Ansökningarna ska vara kompletta och färdighandlagda för att tas med till beslut. Beslut om budget för beslutsomgång och beslutsdag är enligt följande:

  • Första beslutsomgångens budget var 3 000 000 kronor med beslutsdag den 14 september 2016. Sista ansökningsdag 30 april 2016.
  • Andra beslutsomgångens budget är 3 000 000 kronor med beslutsdag den 16 november 2016. Sista ansökningsdag 31 juli 2016
  • Tredje beslutsomgångens budget är 3 000 000 kronor med beslutsdag den 18 januari 2017. Sista ansökningsdag 31 oktober 2016.

Extra beslutsdag för ansökningar inkomna till och med 26 november 2016

Dessa ansökningar, kompletta, kommer att beslutas den 30 juni 2017.

Extra beslutsdagar för ansökningar inkomna till och med 14 september 2016

Dessa ansökningar, kompletta, kommer att beslutas den 28 april 2017. Budgeten är 11 000 000 kronor. Outnyttjat budgetutrymme vid beslutstillfället förs till nästkommande beslutsomgång. Beslut om ytterligare beslutsomgångar tas senare.

2017 extra beslutsdagar och budget

Ärende som inte blivit handlagda 2016 hanteras även under 2017. Outnyttjat budgetutrymme vid beslutstillfället förs till nästkommande beslutsomgång. Ansökningarna ska vara kompletta och färdighandlagda för att tas med till en beslutsomgång.

Extra beslutsdag för ansökningar inkomna till och med 18 januari 2017

Dessa ansökningar, kompletta, kommer att beslutas den 31 oktober och 30 november 2017. Budget är 7 500 000 kronor.

Hur ansöker jag?

Du söker stödet i Jordbruksverkets e-tjänst för företagsstöd, projektstöd och miljöinvesteringar.

Läs noggrant igenom förutsättningarna för stödet innan du ansöker, både på den här sidan och på Jordbruksverkets webbplats. Hos Jordbruksverket får du även mer detaljerad information om hur du ansöker.

Din ansökan handläggs av Länsstyrelsen. När du har skickat in din ansökan får du en kvittens i e-tjänsten med ditt ärendes journalnummer. Det är din bekräftelse på att ansökan är inskickad och du kan därmed börja med de åtgärder du sökt stöd för.

Observera att kvittensen inte är ett beslut om stöd. Om du påbörjar din investering innan du fått beslut behöver du se till att du har annan finansiering, ifall du inte skulle få stödet.

När du har fått ditt beslut och din insats är helt klar och alla utgifter är betalda och bokförda ska du ansöka om slututbetalning. Ansök om slututbetalning innan slutdatumet i ditt beslut om stöd. Ansökningar som kommer in försent får avdrag på stödet.

Du kan även ansöka om delutbetalning innan investeringen eller projektet är helt klart. Föreningar som beviljats projektstöd kan i vissa fall ansöka om förskottsbetalning.

Ansökan om utbetalning består av två delar. Du ska först registrera dina utgifter i Jordbruksverkets e-tjänst och därefter ska du skicka in underlag till oss på Länsstyrelsen.

1. Registrera utgifter

Du registrerar dina utgifter i Jordbruksverkets e-tjänst. Jordbruksverket har en guide om hur du ansöker om utbetalning, som du bör läsa igenom för att vara säker på att allt blir rätt.

Om du har blivit beviljad stöd för enhetskostnad eller fast ersättning så är det endast ett fåtal kolumner som måste fyllas i. Se mer information i guiden under kapitlet Enhetskostnad, fast ersättning och EIP och kapitlet Utgifter.

De utgifter du söker stöd för måste vara betalda innan du kan ta med dessa i en ansökan om utbetalning. Du får inte ta med några utgifter där faktura- eller betalningsdatum är före det datum som du skickade in din ansökan om stöd.

Guide till e-tjänsten för att ansöka om utbetalning (PDF)länk till annan webbplats

Ansök om utbetalning av stöd i Jordbruksverkets e-tjänstlänk till annan webbplats

E-tjänsten kräver inloggning med BankID.

Finansiering

I ditt beslut om stöd ser du vilken finansieringstyp som beslutet omfattar och som du ska redovisa i din ansökan om utbetalning. Har du endast egen finansiering behöver du inte fylla i något under finansieringsfliken. Kontakta oss om du är osäker.

2. Skicka in underlag

När du har registrerat utgifterna i e-tjänsten laddar du upp underlagen eller skickar dem via brev till oss på Länsstyrelsen. Underlagen ska ha ett försättsblad och numreras och sorteras i samma ordning som du registrerade dem.

Läs mer på Jordbruksverkets webbplats om vilka underlag som ska skickas in, och hur de ska sorteras.

Underlag och bilagor på Jordbruksverkets webbplatslänk till annan webbplats

Försättsblad – underlag till ansökan om utbetalning (PDF)länk till annan webbplats

Skicka underlaget till:

Ärenden som gäller jordbrukarstöden:

Länsstyrelsen i Hallands län, FE 5, Box 204, 826 25 Söderhamn

Ärenden som gäller projekt- och företagsstöd:

Länsstyrelsen i Hallands län, FE 26, Box 204, 826 25 Söderhamn

 

Fakturor

På fakturorna ska det framgå att de har koppling till det som du beviljats stöd för, och utgifterna ska finnas med i ditt beslut om stöd. Alla underlag som fakturan hänvisar till ska skickas med. Om du inte ansöker om utbetalning för hela beloppet ska du markera vilka utgifter du ansöker för.

Utgifter ska anges exklusive moms om du är momsredovisningsskyldig.

Betalningsbevis

Du ska skicka in kontoutdrag eller betalningsbevis som visar att du har betalat utgifterna.

Särredovisning i bokföringen

Alla utgifter som avser investeringen eller projektet ska särredovisas i bokföringen genom att bokföras på ett eget kostnadsställe eller med en särskild bokföringskod. Du ska skicka in ett utdrag ur bokföringen som visar att du har särredovisat dina utgifter. Om du inte kan visa att du har gjort det kan du få avdrag på stödet.

När det gäller enhetskostnader och fasta ersättningar för miljöinvesteringar behöver du inte skicka in några bokföringsunderlag.

Mer information om stödet

På Jordbruksverkets webbplats kan du läsa mer om stödet.

Investeringsstöd till nya jobb på landsbygden (Jordbruksverketlänk till annan webbplats)

Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling

Kontakt

Företagsfunktionen på Landsbygdsenheten

Anette Ekendahl

Charlotte Blom

Ewa Pettersson

Hossein Salimi Brujeni

Ingela Norell

Linnéa Näsén

Telefon  010-224 32 90

Lina Johansson