Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Ett nytt steg på vägen mot reservhamn på Gotland
Trafikverket har i dag lämnar en slutredovisning av regeringsuppdraget att inleda förberedande undersökningar om en framtida reservhamn i Kappelshamn på nordvästra Gotland.
I mars 2024 fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att inleda förberedande utredningar och undersökningar för att en framtida reservhamn för Visby hamn ska kunna realiseras snarast möjligt i Kappelshamn.
I juni lämnade Trafikverket in en delredovisning av uppdraget och i dag lämnades slutredovisningen in.
Uppdraget har genomförts i samverkan med Sjöfartsverket, Försvarsmakten och Fortifikationsverket.
- Varje steg som för oss närmare en reservhamn på Gotland är viktigt och välkommet för länets beredskap i händelse av kris och krig. Gotland är i stort behov av en reservhamn eftersom försörjningen är beroende av den upphandlade färjetrafiken, och den enda användbara hamnen för denna trafik är hamnen i Visby. Det säger Alf Söderman, försvarsdirektör vi Länsstyrelsen i Gotlands län.
Sjöfartsverket har på Trafikverkets uppdrag genomfört geotekniska undersökningar och förprojektering av farled och vändyta vid Kappelshamn. Fortifikationsverket har genomfört motsvarande undersökningar för hamnbassängen.
Sjöfartsverket har bedömt kostnaderna för planeringsåtgärder i farled till 21 miljoner kronor, fördelat över åren 2024–2027. Själva åtgärderna, som muddring och farledsutmärkning, bedöms kosta runt 80 miljoner kronor. När det gäller åtgärder i hamnområdet som behövs för reservhamnens behov bedömer Fortifikationsverket att de kostar 165–260 miljoner kronor. Genomförd projektering krävs för att kostnaden ska kunna preciseras ytterligare. Farledsåtgärder och anläggande av hamnområde bedöms kunna påbörjas 2028.
Försvarsmakten vill att hamnen i Kappelshamn ska vara klar för militär verksamhet senast 2030. För att kunna integrera reservhamnskapacitet i den militära hamnen behöver planeringen fortgå utan avbrott.
Trafikverket bedömer att myndigheten senast hösten 2025 behöver ett nytt uppdrag i sin myndighetsinstruktion, för att tidsplanen ska hålla. Beslut om finansiering behöver då också finnas på plats för att möjliggöra för Trafikverket att teckna nödvändiga avtal och överenskommelser.
Rapporten finns att läsa på Trafikverkets webbplats Länk till annan webbplats..