Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Skarpt läge för Gotland
![En vinge på ett flygplan uppe bland molnen.](/images/18.5d1e799e1924bc26562968a/1728039475942/Flyg.jpg)
Landshövding Anders Flanking bjöd i veckan in samtliga statliga myndigheter och bolag med verksamhet på Gotland till ett möte med anledning av de kommande förändringarna i flygtrafiken mellan Gotland och fastlandet. De flesta av deltagarna uttryckte att förändringen kommer att påverka deras verksamhet negativt, både ekonomiskt, tidsmässigt och vid rekrytering av ny personal.
När länsstyrelsen summerar inspelen från ett 20-tal av de omkring 30 statliga myndigheter och bolag som finns representerade i länet kan man konstatera att de flesta ser förändringen som problematisk.
– Det är skarpt läge, Bromma flygplats är oerhört viktig för oss. Att inte ha trafik till Bromma är ett hot mot Gotlands tillväxt. Vi är beroende av bra kommunikationer och det har jag också framfört i olika sammanhang. Vi behöver Bromma för både pendling och tjänsteresor, så den här utvecklingen gör mig bekymrad. Arlanda håller inte måttet idag. Om Arlanda ska vara ett fungerande alternativ till Bromma så krävs en rejäl uppryckning både vad gäller logistiken på flygplatsen och priserna för att resa med Arlanda Express, säger Anders Flanking.
Riksantikvarieämbetet, Svenska spel, Polismyndigheten och Försvarsmakten är bara några exempel på större statliga arbetsgivare i länet med stort behov av snabba och smidiga resmöjligheter mellan Visby och Stockholm. Förutom kostnaden, tidsåtgången för att ta sig mellan Arlanda och Stockholm och logistiken på själva flygplatsen lyftes även bristen på avgångar morgon och kväll, säkerhetsaspekter, vad som händer med den planerade satsningen på kommersiellt elflyg mellan Visby och Bromma och risken för ökade svårigheter att rekrytera personal.
– För både vår statliga personal och för alla andra gotlänningar som har behov av att pendla emellanåt kan det bli svårare att få ihop livspusslet om dagpendling inte längre är ett realistiskt alternativ. Även för många unga människor och studenter på Gotland är flyget till Bromma och att det går att ta sig till Stockholm till en rimlig kostnad en väldigt viktig fråga. Jag skulle välkomna mer konkurrens i flygtrafiken än vi ser ut att ha framöver, säger Anders Flanking.
Länsstyrelsen kommer nu att sammanställa en lägesbild utifrån inkomna synpunkter som skickas till Regeringskansliet. Deltagarna vid mötet var också överens om att fortsätta diskussionen kring flygfrågorna i Trafikrådet, ett samverkansforum som leds av Region Gotland.
– Vi behöver jobba tillsammans med det här. Om vi är många som drar åt samma håll har vi större möjlighet att påverka och arbeta för en turlista, logistik och en prisnivå som motsvarar Gotlands behov, säger Anders Flanking.