Förintelsens minnesdag högtidlighålls i Visby

En kostymklädd man, landshövding Anders Flanking, sitter vid ett bord med ett tänt ljus. I en annan del av bilden ställer människor tända lyktor på rad på en gata.

Foto: Länsstyrelsen i Gotlands län och Juliana Wiklund

Den 27 januari samlas människor över hela världen i en årlig manifestation för att uppmärksamma den internationella minnesdagen för Förintelsens offer. Dagen högtidlighålls på Almedalsbiblioteket med samtal, föreläsningar och musik.

27 januari är det datum då förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945. Sedan 2001 har dagen varit en nationell minnesdag för att hedra minnet av alla de som mördades under Förintelsen och de som stod emot. På Gotland har dagen högtidlighållits sedan 2002. Arrangörer är Region Gotland, Länsstyrelsen i Gotlands län, Uppsala universitet, Röda korset och Rädda barnen.

– Genom föreläsningar, samtal och utställningar kommer vi under dagen att lyfta förutsättningar under andra världskriget, men även de direkta konsekvenser som kriget fick i direkt närtid och på längre sikt. Bland annat kommer Lena Einhorn att berätta om sin bok En låda apelsiner, som är författaren Jackie Jakubowskis barndomsskildring, berättar Caroline Asserlund, bibliotekarie och del av arrangörsgruppen.

– Nu när det snart inte finns några överlevare kvar från Förintelsen så har du och jag uppgiften att berätta historien vidare, att se till att det som hände då aldrig faller i glömska. Vi behöver hålla minnet vid liv, inte bara på Förintelsens minnesdag utan varje dag, säger landshövding Anders Flanking som inleder kvällen.

Program

I programmet för kvällen finns samtal och föreläsningar med Lena Einhorn och Elin Taikon, musik av Natalia Popova och Polina Pohozha samt tal av landshövding Anders Flanking och regionstyrelseledamot Filip Reinhag. I år delas också det trettonde Emerichpriset ut till en person som arbetar för medmänsklighet på Gotland i Emerich Roths anda.

Hela programmet för Förintelsens minnesdag

Anders Flanking