Publiceringsdatum:
Senast uppdaterad:
Länsstyrelsen vinner pris för gemensam pandemikommunikation

Från höger Astrid Skarin från Region Gotland, Frida Ganshed från Gotlands förenade besöksnäring, Jenny Westfält från Visby centrum och Thomas Zielinski från Länsstyrelsen. Foto: Marknadsföreningen Gotland
Från och med idag kan länsstyrelsen tillsammans med Region Gotland, Visby centrum och Gotlands förenade besöksnäring titulera sig som ”Årets marknadsförare 2021” för sitt arbete med coronapandemin. Det kan konstateras att gott samarbete lönar sig.
- Det är glädjande att det gemensamma arbetet med pandemikommunikationen uppmärksammas, säger Thomas Zielinski, kommunikationschef vid Länsstyrelsen i Gotlands län.
Sedan 2009 har Marknadsföreningen på Gotland uppmärksammat olika företag vars kommunikationsinsatser har bidragit till sitt eget och Gotlands varumärke. Vinnaren av ”Årets marknadsförare” utses av marknadsföreningens styrelse och får högtidligt ta emot en Guldtacka. I år tilldelas priset länsstyrelsen, Region Gotland, Visby centrum och Gotlands förenade besöksnäring för den gemensamma pandemikommunikationen som florerat sedan våren 2020.
Tidigt under pandemin togs beslut om att samverkan mellan flera aktörer var nödvändigt för att skapa en enhällig och pålitlig kommunikation för de som bor och besöker Gotland. I början av 2020 hölls ett första möte med ett flertal aktörer på Gotland. Därefter har arbetet fortsatt, och pågår ännu.
– Vi har samarbetet kring de kommunikativa frågorna sedan dag ett, och det har verkligen varit en styrka. Närheten till varandra här på ön har gett oss bra förutsättningar att klara även de tuffa utmaningarna som den här pandemin innebär, säger Astrid Skarin, kommunikatör på Region Gotland.
Med tanke på pandemins omfattning och påverkan på så många har det varit gynnsamt att hjälpas åt att sprida budskapen genom olika kanaler.
– Från besöksnäringens sida så har det varit självklart att vi skulle göra det här tillsammans. För det är bara när vi säger samma sak om och om igen, i olika plattformar och på olika ställen, som vi når ut. Det är det vi tror är framgångsfaktorn, säger Frida Ganshed, verksamhetsledare på Gotlands förenade besöksnäring.
De gemensamma kampanjerna har även fått spridning runt om i landet, där flera andra kommuner, regioner och länsstyrelser använt sig av materialet.
Kampanjernas fokus
De gemensamma kampanjernas budskap har varierat under pandemin. Vad som kommunicerats har baserats på rådande restriktioner, årstid och hur stor smittspridningen varit i länet.
– Budskapen har handlat om att hålla avstånd, att vaccinera sig och att ta hand om varandra och visa medmänsklighet, säger Thomas Zielinski.
Utöver Länsstyrelsen i Gotlands län, Region Gotland, Visby Centrum och Gotlands förenade besöksnäringen har även Polisen och Destination Gotland deltagit i det gemensamma kommunikationsarbetet.

Bildexempel från de gemensamma kampanjer som lanserats under pandemin, och som nu prisas.

Den kampanj som pågår just nu fokuserar på att tacka de gotlänningar som valt att vaccinera sig. Kampanjen syns i sociala medier, på busshållplatser i Visby och på skärmarna ombord på gotlandsbåtarna och turistbyrån i Visby.
Marknadsföreningen Gotlands motivering:
”När nöden är som störst är hjälpen som närmast, säger det gamla ordspråket och på Gotland är vi vana att samarbeta. Det märktes när Region Gotland, Länsstyrelsen, Gotlands förenade besöksnäring och Visby centrum gjorde gemensam sak under corona-pandemin. Med värme, humor och allvar skapade de gemensam kommunikation för allas bästa, för hälsa, hållbar vård och en livskraftig besöksnäring. Covid-riddarna spred budskapet både nationellt och internationellt att på Gotland visar vi hänsyn och hjälps åt. Samhällskommunikation och besöksmarknadsföring i en skön blandning.”
Besök Marknadsföreningen Gotlands webbplats för mer information Länk till annan webbplats.