Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Nya informationsfilmer ska underlätta för den som vill använda mobila betaltjänster

Tre mobiltelefonskärmar syns på rad med pilar som instruerar användaren hur den ska gå tillväga.

I en tid då många blivit mer isolerade hemma och har begränsade möjligheter att röra sig i samhället, ökar behovet av att kunna göra digitala betalningar via mobilen. För att motverka det digitala utanförskapet och underlätta för den som inte tidigare har använt sig av mobila betaltjänster, har länsstyrelsen tagit fram flera informationsfilmer.

För den som inte tidigare har använt sig av digitala betalningar, kan det vara svårt att komma igång på egen hand. Länsstyrelsen arbetar för att stötta den digitala utvecklingen och vill underlätta för dem som vill lära sig mer om mobila tjänster.

– Genom att ta fram informationsfilmer för betaltjänster hoppas vi sänka tröskeln för dem som vill komma igång med att börja betala digitalt, eller utveckla sina kunskaper på området, säger Ylva Tevell vid länsstyrelsens landsbygdsenhet.

Informationsfilmerna har tagits fram genom ett samarbete i Länsstyrelsens Kustlänsgrupp, (Södermanland, Kalmar, Blekinge och Gotland) och är en guide till digitala betalningar. De tar bland annat upp hur man laddar ned nödvändiga appar och hur mobilt bank-ID, Internetbanken, Swish och QR-koder med mera fungerar.

Manualer på flera olika språk

Utöver informationsfilmerna som finns att ta del av på svenska, har länsstyrelserna gemensamt även tagit fram enkla manualer i PDF-format på flera andra språk. Användaren guidas där steg för steg genom processen att ladda ner och komma igång med Bank-ID och Swish.

Mer information, filmerna och manualerna finns att ta del av på sidan Grundläggande betaltjänster, på länsstyrelsens webbplats. 


Kontakt