Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Cykla säkert även vintertid

En vintercyklare står och håller i styret på en lastcykel.

Ann-Sofie Svensson cyklar året runt. För miljön och för hälsan.

Det går att cykla året runt på Gotland. Vintertid krävs dock några förberedelser av cyklisten för att hantera mörker och eventuell kyla. Det kan också behövas en extra dos motivation, något som vintercyklaren Ann-Sofie Svensson i Atlingbo har gott om.

– I vår familj gillar vi att cykla. Det är det bästa för miljön, för klimatet och för hälsan, säger Ann-Sofie Svensson efter att hon hämtat sina två barn från förskolan en decembereftermiddag och cyklat de sex kilometerna hem till huset i Atlingbo.

Hon cyklar på en eldriven lastcykel. Ett begagnat fynd som hon och hennes sambo gjorde i somras. Innan dess cyklade hon på en vanlig cykel med barnen i cykelkärra baktill.

– Tidigare hade vi en radie på sex kilometer som vi cyklade till förskolan och in till affär och service i Roma. Nu har vi plötsligt en cykelradie på nästan 20 kilometer. Det är hisnande, berättar Ann-Sofie Svensson.

På sommaren betyder det att familjen till exempel kommer hela vägen till Västergarn för att bada. Men cykeln rullar hela året om, även vintertid, och det har inneburit vissa anpassningar.

– Reflexvästen är på året om, men vi har satt extra reflexer och lysen fram på cykeln och vi har bytt till däck med bättre struktur. De här är nya, säger Ann-Sofie och syftar på reflexbanden runt fotanklarna. Vi prövar oss fram. Det är en process.

Om det blir riktigt halt får dubbdäcken åka på. Den enda nackdelen Ann-Sofie Svensson kan se med cyklingen är att hon är mer utsatt i landsvägstrafiken. Att hon som hon uttrycker det: ”betraktas som gäst på vägen”, av många bilister. Men hon cyklar ändå.

– Säkerheten går först. Så här på vintern gäller det att köra mer försiktigt och anpassa hastigheten. Man svänger till exempel aldrig med fart. Det har jag lärt mig efter alla år på vanliga gubbcyklar, berättar Ann-Sofie Svensson.

 

Fem saker att tänka på för vintercyklaren

– Syns du inte finns du inte! Enligt lagen krävs lysen och reflexer på vid cykling i mörker. Framtill ska cykeln ha vit eller gul lampa samt vit reflex, baktill röd lampa och reflex och åt sidorna vita eller gula reflexer.

– Serva cykeln! Ge kedja och växelvajer en kärleksfull oljebehandling. Kontrollera så att bromsarna biter även vid blött eller slaskigt väglag. Byt gärna till dubbdäck eller andra däck med struktur. Undvik gamla slitna däck.

– Lager på lager. Klä dig gärna i flera lager med bra vindskydd ytterst. Riktigt bra vantar gör också att cyklingen blir trevligare. Ta med ett torrt ombyte om du ska cykla till jobbet.

– Du måste verkligen synas! Förutom att cykeln ska synas så behöver du en reflexväst och gärna reflexer runt hand- och fotleder. Sätt en reflex på hjälmen också.

– Lugnt och fint. Anpassa farten efter väglaget och ljusförhållandena. Tänk på att du alltid ska hinna bromsa in vid hinder och korsningar. Även om du gjort allt rätt kan du inte vara säker på att dina medtrafikanter alltid är uppmärksamma.

Projektet Hållbara transporter

Projektet Hållbara transporter finansieras främst av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden samt Regionen Gotlands medel för regional tillväxt. Syftet med satsningen är att bidra till uppfyllandet av Sveriges 2030-mål, att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent.

Kontakt