Publiceringsdatum: 5 augusti 2020

Senast uppdaterad: onsdag 5 augusti, 10.22

Modern teknik testas i transportprojekt

Elektrisk hjullastare

I veckan påbörjades testkörning av en elektrisk hjullastare inom projektet Hållbara Transporter. Testkörningen sker i Gotlands åkericentrals verksamhet och kommer pågå under augusti månad.

– För att Gotland ska lyckas med energiomställning krävs en hel del elektrifiering av bland annat fordon, men det saknas idag fungerande alternativ inom många områden. Inom vårt projekt ville vi testa ett elektriskt fordon som finns på marknaden i en ordinarie verksamhet, säger Anna Sorby, projektledare på Länsstyrelsen.

Tanken är att företagets utvärdering av testperioden sedan kan fungera som beslutsunderlag för gotländska företag som funderar på liknande investeringar.

– Vi testar även digitala mät- och uppföljningssystem för förar- och fordonsdata i några av projektets medlemsföretag, vilket är väldigt spännande att följa, säger Anna Sorby.

Hållbara transporter är ett projekt som drivs av Länsstyrelsen i Gotlands län. Projektet finansieras i huvudsak av Europeiska unionens regionala utvecklingsfond samt Region Gotlands medel för regional tillväxt. Syftet med satsningen är att bidra till uppfyllandet av Sveriges 2030-mål; att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent. Idag har Hållbara Transporter 16 medlemsföretag, som genom projektet får ökad kunskap, främst om energi- och klimataspekter men även kring jämställdhetsfrågor.

– När Anna frågade oss om vi ville prova en eldriven lastare så högg vi direkt. Vi hoppas att det ska skapa ett intresse och en nyfikenhet hos våra anslutna åkerier för en hållbar utveckling och bra framtid, säger Henrik Beijer, VD på åkericentralen.

Hittills har de konstaterat att maskinen har väldigt bra vändradie och att den är väldigt tyst. På minussidan är att den inte är midjestyrd men det tror Henrik Beijer kan ha med inlärning att göra.

– Det ska bli spännande att se vad vi kan göra med denna maskin istället för våran ordinarie hjullastare. Vi får återkomma med hur länge den håller utan laddning som väl får ses som det jobbiga momentet, säger Henrik Beijer.

Kontakt