Notarius publicus

Länsstyrelsen utser notarius publicus, som hjälper allmänheten att till exempel intyga namnunderskrifter.

Notarius publicus är personer som har i uppdrag att hjälpa allmänheten med att kontrollera och intyga sanningen i olika uppgifter. Titeln är latin och betyder ungefär ”offentlig sekreterare”. För att kunna bli notarius publicus ska du ha avlagt juristexamen. Du får inte vara försatt i konkurs eller ha en förvaltare enligt familjebalken.

Det är Länsstyrelsen som utser notarius publicus. Uppdraget kan vara tidsbegränsat. Vi anger inom vilket geografiskt område, oftast en kommun, som personen ska utföra sitt uppdrag. Notarius publicus är dock behörig att arbeta även utanför det angivna området.

Vad gör en notarius publicus?

Notarius publicus ska bland annat hjälpa allmänheten med att:

  • intyga namnunderskrifter, kopior, översättningar och andra uppgifter som rör innehållet i handlingar
  • närvara som vittne när rum för förvaring öppnas eller stängs, eller när förseglingar sätts på eller bryts
  • kontrollera lotteridragningar
  • bekräfta att någon är behörig att göra vissa saker, eller att någon har kompetens eller tjänsteställning att företräda någon annan.

Notarius publicus får betalt för sina uppdrag.

Förteckning Notarius publicus i Gotlands län

Notarius publicus: Advokat Erik Dufvenmark, Södertorg 5, 621 57 Visby,
Telefon 0498-21 35 85, advokat@dufvenmarks.se

Biträdade notarius publicus: Jurist Petter Löfström, Södertorg 5, 621 57 Visby,
Telefon 0498-21 35 85, advokat@dufvenmarks.se

Notera att biträdande notarius publicus tjänstgör när natarius är ledig eller hindrad att tjänstgöra, 2 § förordning (1982:327) om notarius publicus

Notarius publicus har rätt att ta skäligt ersättning av dem som anlitar honom

Kontakt