Koldioxidbudget 2020-2040 Gävleborgs län

Länsstyrelsen har låtit Uppsala Universitet ta fram en koldioxidbudget för Gävleborgs län. Den nya energi- och klimatstrategin för Gävleborgs län har som övergripande mål att länet ska begränsa sina utsläpp i linje med Parisavtalet, det vill säga hålla den globala uppvärmningen under två grader, men helst under 1,5 grader. För att nå detta anser Länsstyrelsen att det är viktigt att beslut och mål om regionala utsläppsminskningar konkretiseras till regional nivå och baseras på vetenskapliga underlag. Dessa underlag måste utgöra utgångspunkten i det gemensamma arbetet att nå målen, oavsett hur svår utmaningen kan anses vara ur ett politiskt perspektiv. I en koldioxidbudget fördelas det utsläppsutrymme som finns kvar globalt att släppa ut innan 1,5 grad nås per nation.

Publikationens omslagsbild

Om publikationen

Publiceringsår:
Publikationstyp:

Ämnen:

• Energi
  • Klimat

För att spara eller dela denna sida, använd nedanstående länk:

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle