Besök Världsarvet i nya filmer med Erika Åberg

Nu kan du som vill lära dig mer om Världsarvet Hälsingegårdar besöka de sju världsarvsgårdarna tillsammans med byggnadsantikvarie Erika Åberg. Erika guidas runt av gårdsägarna och tillsammans får du höra nya berättelser om gårdarnas långa historia.

Filmerna har tagits fram i samarbete mellan Länsstyrelsen Gävleborg och Region Gävleborg för att sprida kunskap och berättelser om världsarvet. I filmerna medverkar Erika Åberg, byggnadsantikvarie, skribent och programledare för ”Det sitter i väggarna” samt gårdsägarna för de sju världsarvsgårdarna.

– Världsarvet Hälsingegårdar är en viktig del av såväl världens som länets kulturarv och något vi vill belysa och göra tillgängligt för fler. Med Erika Åbergs expertis inom byggnadsvård och gårdsägarnas kunskaper om de specifika gårdarna kan de här filmerna förmedla både fördjupad kunskap och inspiration på ett enkelt sätt, säger Anna-Karin Ferm, verksamhetsutvecklare världsarv på Region Gävleborg.

Men filmerna innehåller inte bara fakta om gårdarna, utan också berättelser om livsöden och människorna som bott på gårdarna.

– Gårdsägarna har så många fantastiska berättelser om vad som hänt på världsarvsgårdarna och genom de här filmerna blir berättelserna tillgängliga för fler. Varje gård är unik och har sin egen historia som är värd att berättas, säger Karin Gadde Jennische, världsarvssamordnare, Länsstyrelsen Gävleborg

Världsarvet Hälsingegårdar - Gästgivars

Världsarvet Hälsingegårdar - Bommars