Talman Andreas Norlén besöker Gävleborg

Talman Andreas Norlén

Foto: Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

Torsdag den 11 maj besöker talman Andreas Norlén Gävleborgs län för att uppmärksamma utvecklingen av vår demokrati, riksdagen och Sverige som nationalstat. Talmannen kommer bland annat att möta studenter och elever för olika samtal. Värd för besöket är landshövding Per Bill.

Besöket inleds på Högskolan i Gävle där ”Riksdagens utveckling under 500 år” och ”När svensk rättstradition möter europeisk” är två ämnen som kommer att diskuteras. Talman Andreas Norlén kommer att lyfta riksdagens och demokratins roll igår, idag och imorgon. Professor Börje Leidhammar kommer även att prata om utmaningar när svensk demokrati och rättstradition möter europeisk. Med i samtalet är bland andra studenter och rektor Ylva Fältholm.

Riksdagens fem uppgifter

Talmannen åker sedan vidare till Bessemerskolan i Sandviken där rektor Eva Aronsson kommer att leda ett samtal mellan talmannen och elever på skolan om ”Riksdagens fem uppgifter under 500 år”.

Under dagen i Gävle kommer talmannen även att besöka Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning, Bonnier News Local och Gevalia.

Invigning av utställning

Innan dagen avslutas med en middag på Gävle slott ska talmannen inviga affischutställningen ”Riksdagen under 500 år” i Gävle slotts konferensvåning. Utställningen ger en inblick i hur riksdagens roll och arbetsformer har utvecklats under de senaste 500 åren – från riksmötet i Strängnäs 1523 till dagens moderna parlament. Utställningen kommer att finnas på Gävle slott fram till 31 maj. Länets mellanstadieklasser har bjudits in att boka besök av utställningen, den är inte öppen för allmänheten.

Bakgrund om talmannens turné

I år är det 500 år sedan Sverige lämnade Kalmarunionen och åter blev en självständig stat i och med att Gustav Vasa valdes till kung den 6 juni 1523 på riksmötet i Strängnäs. Med den historiska händelsen som utgångspunkt uppmärksammar riksdagen under 2023 hur Sveriges styrelseskick har vuxit fram, från riksmötet i Strängnäs till dagens moderna parlament. Tyngdpunkten ligger på riksdagens roll och utveckling av dess arbetsformer under 500 år.

Mot denna bakgrund och som ett led i riksdagens arbete med att berätta om vår demokrati – i går, i dag och i morgon – reser talman Andreas Norlén och de vice talmännen Kenneth G Forslund (S), Julia Kronlid (SD) och Kerstin Lundgren (C) runt i hela Sverige med detta tema för besöken. Under 2023 besöks åtta län, där viktiga riksdagar hållits under dessa århundraden. Gävleborgs län är ett av dem. Även 2024–2026 kommer talmansresorna att fortsätta, men då med ett delvis annat fokus. Målet för hela valperioden är att besöka alla 21 län och inte minst att samtala med unga människor om demokrati.

Media välkomnas att delta. Mer information om vilka punkter i programmet som är öppna för media att delta vid fås vid anmälan om deltagande. Detta görs senast onsdag 10 maj klockan 12.00.

Sofia Rohlin, kommunikationschef Länsstyrelsen Gävleborg

sofia.rohlin@lansstyrelsen.se