Var med och fira Kungens 50 år på tronen

Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia.

Foto: Peter Knutson/Kungliga Hovstaterna

2023 är ett jubileumsår för Sverige. H.M Konungen, Carl XVI Gustaf, firar 50 år som kung och dessutom är det 500 år sedan som Gustaf Vasa valdes till Sveriges konung. Med anledning av jubileumsåret besöker Kungen och Drottningen samtliga 21 län i Sverige. Nu är programmet klart för Kungaparets besök i Gävleborgs län 23 februari.

Under dagen kommer länets invånare att ges flera möjligheter att möta Kungen och Drottningen, till exempel under promenadstråk och övriga programpunkter enligt nedan. Välkomna att fira med oss under dagen.

– Det är med stor glädje vi välkomnar Kungaparet till vårt län. Jag hoppas att många länsinvånare har möjlighet att delta i firandet av H.M Konungens 50 år på tronen som kommer att ske i vår residensstad Gävle, säger landshövding Per Bill.

– Nu räknar vi ner dagarna till kungaparets besök. Vi ser fram emot att få visa upp vår fina stad med smakprov på både befintliga och framtida attraktioner. Vi hoppas att få bjuda kungaparet och Gävleborna på en härlig dag som en del i firandet av H.M Konungens jubileumsår, säger Åsa Wiklund Lång (S), kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

Hållpunkter för firande utmed kortegevägen

10.30 Kungaparet anländer till Gävle centralstation och möter Gävleborgs invånare framför stationshuset.

10.45 Promenad från Gävle centralstation till Länsmuseet Gävleborg.

11.40 Promenad från Länsmuseet Gävleborg till byggarbetsplatsen
Agnes kulturhus.

12.30 Länslunch på Gävle slott för inbjudna gäster.

14.30 Publikt firande på Stortorget i Gävle. Uppvärmning från klockan 14.00.

Tiderna är cirkatider.

Karta över kortegområdena att ladda ner.

Kortegekarta.

Mer information om programmet

10.30 Kungaparets ankomst till Gävle centralstation

Dagens firande inleds när Kungaparet anländer till Gävle centralstation med specialchartrat tåg från Järnvägsmuseet cirka klockan 10.30. Landshövding Per Bill tar tillsammans med sin fru Louise Bill emot Kungaparet.

11.00 Kungligt besök på Länsmuseet Gävleborg – Fotoutställning

Kungaparet går i kortege till Länsmuseet Gävleborg där den regionala jubileumsutställningen ”H.M. Konungen 50 år på tronen” och den temporära utställningen ”Ockelbo – en skoterhistoria” visas under ledning av museichef Hans Lindholm Öjmyr. Utställningen öppnar för allmänheten den 23 februari klockan 12.00 och fortsätter fram till den 4 september 2023.

11.50 Promenad från Länsmuseet Gävleborg till Agnes kulturhus

Kungaparet promenerar från Länsmuseet Gävleborg till byggarbetsplatsen för Agnes kulturhus där de får en presentation av den pågående byggnationen och kommande verksamhet. På platsen kommer även en ceremoni äga rum där en minnesplakett från Kungabesöket kommer att visas upp. Plaketten kommer senare pryda insidan av entrén när bygget är färdigt.

12.30 Länslunch på Gävle slott

Landshövding Per Bill bjuder Kungaparet och specialinbjudna gäster från länet på lunch på Gävle slott. Lunchen speglar Hälsinglands och Gästriklands landskapsmåltider med lokala råvaror.

14.30 – 15.30 Publikt evenemang - Hör Kungens jubileumstal

Gävle kommun bjuder in till ett öppet och publikt evenemang på Stortorget i Gävle där Kungen kommer att hålla sitt jubileumstal. Landshövding Per Bill och Gävle kommuns ordförande i kommunstyrelsen, Åsa Viklund Lång (S) kommer att hålla tal. Konferencier är kommundirektör Göran Arnell. Hemvärnets musikkår kommer att spela och vi får njuta av skönsång från Ingrid Fröderberg från Helges och dansare från Uddans kommer att uppträda. Läs mer på Gävle kommuns webbplats.

Kontakt för media

Sofia Rohlin, kommunikationschef
Länsstyrelsen Gävleborg
sofia.rohlin@lansstyrelsen.se
010-225 13 67

Camilla Sundell, presschef
Gävle kommun
camilla.sundell@gavle.se
026-17 81 90, 070-084 02 00

Åsa Wiklund Lång (S),
kommunstyrelsens ordförande i Gävle
070-414 11 08

För frågor rörande DD.MM. Konungen och Drottningen hänvisas till Kungl. Hovstaternas informationsavdelning: press@kungahuset.se

Jubileumsemblem framtaget för 50-årsfirandet.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle