Kungaparet höll Sverige­middag för att upp­märk­­samma värdefulla insatser

Landshövding Per Bill tillsammans med hustrun Louise och Hans-Olov Blom, koncern‐vd och grundare för Ramudden i Gävle, med sällskap samt Pär Johansson, grundare av Glada Hudik‐teatern i Hudiksvall och Moussa N'Diaye, grundare av Rapatac i Gävle och Sandviken Fotograf: Jonas Borg

I fredags intog drygt 200 gäster kungliga slottet i Stockholm för den så kallade Sverigemiddagen. Det är kungaparets sätt att uppmärksamma personer runt om i landet som gjort betydande insatser för Sverige lokalt, regionalt eller nationellt. I år lyftes särskilt personer som haft stor betydelse för länen under de senaste 50 åren och som är drivna och engagerade i det specifika länets framtida utveckling.

Varje år ordnas en så kallad Sverigemiddag och i gästerna kommer från hela landet och det är samtliga landshövdingar som nominerat en handfull personer från respektive län. Årets Sverigemiddag inleder starten på jubileumsåret 2023 då Kungen firar 50 år på tronen. Att kungen suttit som statschef i 50 år gör honom till den längst sittande monarken i Sveriges historia.

Drivna länsbor som engagerat sig i länets utveckling bjöds in

Sverigemiddag är en form av representationsmiddag som infördes med anledning av Kungens 40 år på tronen år 2013. Inbjudna gäster till dagens Sverigemiddag är representanter från kulturliv, näringsliv, hälso- och sjukvård, utbildning, idrott och föreningsliv från Sveriges 21 län, samt landets landshövdingar

I år lyftes personer som haft stor betydelse för länet under de senaste 50 åren och som är särskilt drivna och engagerade i länets framtida utveckling.

Förutom Landshövding Per Bill och fru Louise deltog från länet Hans-Olov Blom, koncern‐vd och grundare för Ramudden i Gävle, Pär Johansson, grundare av Glada Hudik‐teatern i Hudiksvall samt Moussa N'Diaye, grundare av Rapatac i Gävle och Sandviken. Även Johan Jämtberg, sångcoach på fritidsgården Helges i Gävle, var inbjuden men fick förhinder.

– Det är ett fint sätt att uppmärksamma och hylla eldsjälar och goda förebilder vars insatser är och har varit viktiga för länet. Det gör mig både glad och stolt, säger Per Bill, landshövding i Gävleborg.

Officiellt besök till länet i februari

I år firar kungafamiljen att H.M Konungen, Carl XVI Gustaf, suttit 50 år som kung och dessutom är det 500 år sedan som Gustaf Vasa valdes till Sveriges konung den 6 juni 1523. 2023 blir således ett jubileumsår vars startskott alltså är Sverigemiddagen.

Med anledning av jubileumsåret besöker Kungen och Drottningen samtliga 21 län i Sverige. Den 23 februari gör Kungaparet sitt officiella besök i Gävleborgs län. Under besöket till residensstaden Gävle, kommer representanter från hela länet, delta.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle