Nya civilområden bidrar till stärkt motståndskraft

Karta över Sverige där norra, mellersta, västra, östra, sydöstra och södra civilområdena geogragiskt markerats i färgerna blått, grönt och gult.

Den 1 oktober inrättas sex nya civilområden i Sverige, varav Gävleborgs län ingår i det mellersta civilområdet. Indelningen är en del av den största satsningen som gjorts i modern tid för att återuppbygga och stärka vårt civila försvar.

Regeringen fattade i maj beslut om en myndighetsreform för civilt försvar och krisberedskap och inrättade en högre regional nivå. Syftet är att återuppbygga, stärka och kraftsamla totalförsvaret. Reformen innebär bland annat att tio statliga myndigheter får ansvar för varsin beredskapssektor och att Sveriges 21 länsstyrelser delas in i sex geografiska civilområden.

För varje civilområde finns en ansvarig länsstyrelse, i det mellersta civilområdet är det Länsstyrelsen i Örebro län som ska leda arbetet. Sedan regeringens beslut har ett intensivt arbete pågått med att bygga upp ett civilområdeskansli i respektive civilområde.

– Jag är glad över att länsstyrelserna har fått förtroendet att tillsammans arbeta utifrån nya civilområden. Nu ska vi tillsammans med Försvarsmakten, andra myndigheter, näringsliv och civilsamhälle fortsätta bygga upp ett starkt civilt försvar, säger Jennie Berg, försvarsdirektör Länsstyrelsen Gävleborg.

Vad händer nu i det mellersta civilområdet?

Det mellersta civilområdet är nu i en uppstartsfas med fokus på rekrytering och etablering av grundläggande former för arbetet. Arbetet sker i nära samarbete mellan de civilområdessansvariga länsstyrelserna.

Nästa steg är att civilområdet ska arbeta fram en enhetlig inriktning, både för det civila försvaret och för totalförsvaret inom området. Inriktningen för totalförsvaret ska tas fram i samarbete med Försvarsmakten. Arbetet inom civilområdet kommer också att ske i nära samarbete med andra myndigheter, näringsliv och civilsamhälle.

Landets sex civilområden

Landet har totalt sex civilområden: Norra, Mellersta, Östra, Sydöstra, Västra och Södra. För varje område finns en utsedd ansvarig länsstyrelse.

Norra civilområdet

Civilområdesansvarig länsstyrelse: Länsstyrelsen i Norrbottens län
Länsstyrelser som ingår i området: Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland

Mellersta civilområdet