Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Nu rullar kampanjen Tack för att du stärker Gävleborgs krisberedskap

Kollage med bilder som visar kampanjmaterial på butikshyllor

Foto: Länsstyrelsen Gävleborg

Krisberedskapsveckan är i full gång runt om i Sverige. Med avstamp i årets tema: mat, pågår just nu den kampanj som Länsstyrelsen Gävleborg gör med några av länets ICA-handlare. Syfte är att få invånarna att handla mer närproducerat och på det sättet hjälpa till att stärka länets krisberedskap.

I år är temat på krisberedskapsveckan mat och livsmedelsförsörjning. Det finns mycket som kan hota livsmedelsförsörjningen men också många möjligheter att säkra den – både ur ett samhälls- och individperspektiv.
Som en del av krisberedskapsveckan pågår just nu kampanjen Tack för att du stärker Gävleborgs krisberedskap som går att se på utvalda ICA-butiker runt om i länet.

Kampanjen är ett samarbete mellan ICA-butikerna och Länsstyrelsen Gävleborg. Totalt deltar fem ICA-handlare från Färila i norr till Gävle i söder. Under veckan lyfter butikerna fram mat som produceras i Gävleborgs län. Förhoppningen är att öka medvetenheten hos konsumenterna när det gäller livsmedelsproduktion i närområdet och vikten av att handla lokalproducerat för att stärka krisberedskapen.

– Vi är såklart jätteglada att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, valde just det här temat för årets krisberedskapsvecka. Att lyfta och stärka vår lokala produktion är något vi jobbar med varje dag, säger Rebecka Wikström som är handläggare vid Länsstyrelsen Gävleborg och arbetar med länets Livsmedelsstrategi.

– Strategin är till för att säkra produktion och arbetstillfällen i länet och därmed också höja Gävleborgs förmåga i svårare tider. Om vi inte handlar lokalt nu så kan vi inte räkna med att det finns en produktion under kristider, säger Rebecka Wikström.

En av de ICA-butiker som deltar i kampanjen är ICA Supermarket i Strömsbro i Gävle. Under den här veckan har butiken skyltat bland annat potatis, rapsolja och honung som kommer från Gävleborg.

– Vi kände att det inte är mer än rätt att lyfta det lokala. Om det händer något kommer vi alla att behöva dessa producenter, säger Mikael Axenhag som jobbar som controller i butiken.

– Det räcker med att transportkedjor slutar att fungerar så märker vi direkt hur känsligt systemet är. Att vara med och lyfta mat från vårt län är det minsta vi kan göra för våra kunder, fortsätter Mikael Axenhag .

Kampanjen pågår hela vecka 39 under krisberedskapsveckan.

Kontakt