Stort intresse i länet för elektrifiering av tung fordonstrafik

Bild: Rathaphon Nanthapreecha, Pexels

Intresset för att ställa om inom transportsektorn är stort i länet. Det visar de antal ansökningar som kommit in under Energimyndighetens utlysning av regionala elektrifieringspiloter.

När utlysningen stängde den 22 april hade 19 ansökningar av totalt 149 kommit in från aktörer runt om i Gävleborgs län. Energimyndigheten arbetar nu med att bedöma samtliga inkomna ansökningar för att besluta om vilka, som i hård konkurrens, kommer att få ta del av de 1,5 miljarder kronor som avsatts för investeringar.

De aktörer som beviljas stöd kommer att ha en kort tidsperiod på sig för att bygga och driftsätta sin ladd- eller tankstation för vätgas. Allt ska vara färdigställt under hösten 2023 och publika ladd- och tankinfrastruktur kommer därmed möjliggöra för fler fossilfria godstransporter i närtid.

Intresset för omställningen är stort

– Det är till största delen utmed våra mest trafikerade vägar så som E4:an och E16 som det har kommit in ansökningar. Det handlar om både tankstationer för vätgas och snabbladdning för el-lastbilar. Det känns otroligt positivt att intresset för den här typen av omställning är så pass utbrett i länet, säger Christoffer Carstens, enhetschef på Enheten för hållbar utveckling.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle