Vill du jobba som rösträknare i höst?

Inför valet den 11 september rekryterar nu Länsstyrelsen Gävleborg rösträknare och räknegruppsledare. Är du en person som trivs i strukturerade miljöer, är van att arbeta efter givna ramverk och regler och har ett stort samhällsintresse? Då kan det här vara ett uppdrag för dig!

Länsstyrelsen i Gävleborg ansvarar för den slutliga sammanräkningen av röster i det allmänna valet. Rösterna kontrollräknas under ca två veckor med start den 12 september. Myndigheten söker totalt cirka 30 rösträknare och tio räknegruppsledare, till sammanräkningen av rösterna under veckan efter valdagen.

Att arbeta som rösträknare är ett administrativt uppdrag, inte ett politiskt. Arbetsuppgifterna innebär att kontrollräkna valsedlar, räkna personröster och att granska ogiltiga valsedlar. Det är en viktig funktion som bidrar till att vi genomför ett rättssäkert val och i förlängningen till att vårt demokratiska system upprätthålls.

Sverige har ett robust valsystem. Det är decentraliserat, manuellt, transparent och rättssäkert. Röstningen sker lokalt över hela landet och alla röster räknas manuellt. Varje röst kontrollräknas minst två gånger i sluträkningen.

Arbetsuppgifterna innebär:

• rösträknarna ansvarar för räkning, granskning, bedömning och sortering av valsedlar liksom upprättande av listor
  • räknegruppsledaren ansvarar för räknegruppens arbete samt bistår registrerare att registrera valresultat

Anmälan och utbildning

I ansökan ska du bifoga ett personligt brev på max en A4-sida och CV som beskriver relevant erfarenhet för uppdraget som rösträknare respektive räknegruppsledare.

Anmälan görs till rekryteringssystemet Reachmee Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

En kostnadsfri utbildning arrangeras den 31 augusti kl. 17.00-21.00.
Deltagande i utbildningen är obligatoriskt och en förutsättning för att vara aktuell för anställning.

Arbetet utförs i ändamålsenliga lokaler, anpassade för funktionsvariationer. Våra lokaler ligger i centrala Gävle vilket gör att det finns goda kommunikationsmöjligheter. Intervjuer sker löpande, dröj inte med din ansökan!

Kvalifikationer

Du ska ha fyllt 18 år och vara svensk medborgare. Du ska ha ett intresse av och förståelse för den demokratiska processen. Vidare ska du ha goda språkkunskaper inom svenska och lätt för att läsa och uppfatta såväl tryckt som handskriven text. Som person är du metodisk och strukturerad. Du har även förmåga att följa instruktioner och angivna säkerhetsregler samt att genomföra arbete utifrån tydligt uppsatta tidsramar.

Det är meriterande med tidigare erfarenhet av liknande uppgifter i samband med val. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten.

På Valmyndigheten får du veta hur det svenska valsystemet är uppbyggt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle