Idag tackades alla de som arbetat som volontärer i massvaccineringen mot covid-19

Volontärer vid vaccinationsplatsen vid Högskolan i Gävle. Foto: Länsstyrelsen Gävleborg

Under torsdagen bjöd regionstyrelsens vice ordförande Marie-Louise Dangardt (S) tillsammans med landshövding Per Bill och Johan Norell Bergendahl, vice ordförande i Svenska Röda Korset, in alla de volontärer som arbetat runt och med massvaccinationen i länet till en digital avtackningsceremoni.

Den intensiva fasen i vaccineringen mot covid-19 är över. Under våren och sommaren har 668 volontärer under Röda Korsets regi sett till att Gävleborgs medborgare kunnat vaccinera sig smidigt och effektivt.

Volontärerna har hjälpt till vid parkeringsplatser runt vaccinationsområdena, sett till att besökarna hållit avstånd till varandra i köer och hållit uppsikt över dem under de 15 minuter som ska gå efter att sprutan tagits.
Allt för att avlasta sjukvårdspersonalen så de kunnat ägna sig åt att ge själva vaccinet. Idag var det dags för en välförtjänt avtackningsceremoni och utdelning av diplom.

– När vi firade jul och nyår 2019 var det ingen av oss som kunde ana hur mycket elände som låg framför oss. Men mitt i allt det jobbiga så finns det alltid en sak som lyser upp och värmer lite och det är det engagemang som frivilliga har. Ni har verkligen gjort skillnad, sa landshövding Per Bill under ceremonin.

Sedan pandemins start har över 36000 personer konstaterats smittade med covid-19 i Gävleborgs län. Pandemin har överskuggat allt och Region Gävleborgs personal har testats hårdare än någonsin tidigare. Förutom det stora jobbet att vårda sjuka patienter har också det omfattande vaccinationsarbetet pågått och satt organisationen på ytterligare prov. Men vaccineringen har varit framgångsrik i hela länet.

– Den här framgången har enbart varit möjlig eftersom vi tillsammans i vårt län mobiliserat oss på kort tid. Och nu börjar vi skymta ett slut på pandemin. Det är ni som varit volontärer som bidragit otroligt mycket till att det gått så bra för Gävleborg, sa Marie-Louise Dangardt, vice ordförande i regionstyrelsen.

Johan Norell Bergendahl, vice ordförande i Svenska Röda Korset riktade också ett varmt tack till alla de som ställt upp som volontärer. Runt om i Sverige har över 14000 frivilliga hjälpt till att stötta vaccineringarna. Tillsammans har de arbetat i över 40000 timmar för att vaccineringarna ska fungera.

– Det är tack vare er som Röda Korset kan bidra till samhället. Jag känner mig stolt som Röda Korsare men också som svensk, avslutade Johan Norell Bergendahl.

Alla de som varit volontärer får ett diplom hemskickat via post.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle