Landshövdingen värd när Kronprinsessparet besökte Gävleborg

Kronprinsessparet promenerar med Landshövding Per Bill på en takterass.

Kronprinsessparet besöker Gävleborg 2021.

Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel besökte under onsdagen länet för att uppmärksamma insatser med anledning av covid-19-pandemin. Samtalen kom också att handla om de kraftiga översvämningar som drabbade Gävleborg i augusti.

Landshövding Per Bill var värd för besöket och inledde med att bjuda in till ett frukostmöte på Gävle slott där även länsråd Veronica Lauritzsen deltog.

Landshövdingen och länsrådet gav där Kronprinsessparet en överblick av hur länet påverkats av coronapandemin.

- Vårt län har drabbats på liknande sätt som övriga Sverige, men som alltid visar Gävleborg att vi är starka tillsammans. I samverkan med andra har vi begränsat konsekvenserna av pandemin och hittat utvecklingsmöjligheter i de svårigheter vi ställts inför. Men självklart har vi också drabbats av både sorg över drabbade nära och kära och sett stora ekonomiska konsekvenser, säger landshövding Per Bill.

Nästa punkt på programmet var ett besök på Tullhuset i Gävle där Region Gävleborg bedriver viss hälso- och sjukvårdsverksamhet. Där beskrev bland andra regionråd Eva Lindberg (S) och hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Kaarme hur pandemin har påverkat länets invånare kopplat till hälso- och sjukvården.

Under besöket på regionen presenterades också det nya arbetssättet ”En väg in" som innebär att barn, unga och vårdnadshavare inom barn- och familjehälsa, ungdomsmottagning och barn- och ungdomspsykiatri får en sammanhållen vård, vilket har visat sig särskilt viktigt i en orolig tid.

Efter lunch besökte Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel Högskolan i Gävle där de samtalade med forskare och studenter om hur pandemin utmanat våra invanda jobb- och studievanor och inte minst våra sociala mönster.

Kronprinsessparet samtalar med forskare och studenter vid Högskolan i Gävle.

Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel besöker Högskolan i Gävle.

Sist på programmet stod ett besök på Wetterlings yxfabrik i Storvik, Sandvikens kommun. På väg dit gjordes ett stopp vid studentbostäderna vid högskolan som drabbades av det kraftiga skyfallet i Gävle i augusti. Kronprinsessparet har sett många bilder och videoklipp från översvämningarna men blev märkbart tagna av att se hur vattnets framfart flyttat jordmassor under studentbostäderna.

Landshövding Per Bill samtalar med Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel vid högskolan i Gävle.

Landshövding Per Bill, Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel vid högskolan i Gävle.

- Klimatfrågan är en stor fråga som inte har några enkla svar och jag känner en absolut oro. Vi påverkas på så många olika sätt och det är så oförutsägbart. Det är viktigt att vi lär oss av det här för att vi ska kunna rusta oss bättre, säger Kronprinsessan Victoria.

Som avslutning på besöket i länet fick Kronprinsessparet en rundvandring i Sveriges äldsta kvarvarande yxfabrik i Storvik, Sandvikens kommun.

Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel får en rundvandring på Wetterlings yxfabrik.

Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel på Wetterlings yxfabrik.

Wetterlings har påverkats positivt av pandemin. Ett ökat intresse för natur- och friluftsliv i Sverige och utlandet har ökat efterfrågan på yxor. Kronprinsessparet fick under besöket höra vd Johan Ståhlberg berätta om hur företaget mött den ökade efterfrågan med bland annat planer på utökad lagerhållning för minskad sårbarhet.

Kungafamiljen besöker Sveriges län

Med anledning av den pågående covid-19-pandemin besöker medlemmar i Kungafamiljen, på initiativ av H.M. Konungen, Sveriges 21 län.

De fyra första besöken genomfördes hösten 2020, men med anledning av den andra vågen av pandemin pausades besöken tills vidare.

Kungafamiljen vill genom besöken visa deltagande med de drabbade och uppmärksamma lokala insatser inom olika samhällssektorer.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle