Högt tryck på byggnadsvårdslägret på världsarvsgården i Långhed

Gårdsplanen vid Pallars

De senaste 30 åren har byggnadsvårdsintresserade människor skippat hängmattan för att istället dra på sig snickarbyxorna och lära sig hur man tar hand om gamla hus. Intresset att vårda, sköta om och höja sin egen kompetens när det gäller byggnadsvård har knappast mattats av. Allt fler väljer att köpa ett hus utanför stan – att det krävs kunnande, tid och engagemang för att ta hand om ett gammalt hus skrämmer inte, tvärtom, suget efter att lära sig är stort.

I år samlas därför byggnadsvårdsintresserade personer från Malmö, Falun, Gnesta, Stockholm och andra orter i Långhed, Ovanåkers kommun. Uppdraget tycks mer intressant än någonsin – att arbeta med ett världsarv. Deltagarna ska fördjupa sig i timring, byte av syllstockar, fönsterrenovering och pröva schablonmålning.

Det är världsarvsgården Pallars som under två veckor tar emot entusiasterna som under tiden bor lokalt, cyklar till aktiviteterna och framför allt lär känna bygden.

Förberedelserna har pågått i månader. Det som verkligen gör lägret i Långhed annorlunda än andra byggnadsvårdsläger i landet är det otroliga engagemang som bygden visat.

Timrad lada i högt gräs

Timring är något man kommer fördjupa sig i under lägret.

– Det är fantastiskt att se hur många som lagt ner tid och arbete inför detta, berättar Mimmi Göllas, byggnadsvårdskonsult från MiGo byggnadsvård och som själv fungerar som kursledare.

– Det är bygdeföreningen, lokala företag, hantverkare och handledare som alla ställer upp. De ska verkligen ha en stor eloge.

Byggnadsvård och -kultur

Länsstyrelsen Gävleborg är huvudfinansiär för lägret och har deltagit i planeringen från första början.

– Det är handlar inte bara om byggnadsvård, det blir också ett unikt tillfälle att sprida kunskap om Hälsinglands byggnadskultur i allmänhet och Världsarvet Hälsingegårdar i synnerhet, säger Lena Landström, världsarvssamordnare på Länsstyrelsen.

Det är självklart intresset för byggnadsvård som är i fokus, men även det faktum att platsen för lägret är vackra Långhed med sina två världsarvsgårdar; Pallars och Jon-Lars.

Världsarvet Hälsingegårdar, som består av sju utvalda gårdar i Hälsingland där Pallars och Jon-Lars ingår, är Sveriges 15:e och senaste världsarv utsett av Unesco. Ett världsarv är så unikt att det ska bevaras för all framtid. Det är således ett helt exceptionellt byggnadsvårdsläger.

Lägret

Under två veckor, 2-13 augusti, kommer deltagarna att jobba på världsarvsgården Pallars med olika uppgifter. Arbetet sker i tre olika grupper under ledning av timmermännen Daniel Åkerman och Filip Åkerman samt fönsterhantverkare Anine Eskebaek Johansson. Alla grupper får prova på alla moment. Tiden varvas med föreläsningar och schablonmåleri. Självklart med landets bästa i sin genre; Erika Åberg, känd från tv, och Anna-Carin Åsbrink från Järvsö – en av landets främsta när det kommer till just schabloner. Måltiderna serveras på Långheds bygdegård.

Att byggnadsvård ligger i tiden märks främst på ett ökande antal tidningar, artiklar och radioprogram. Inför lägret har Pallars gästats av radioprogrammet Husesyn med skådespelerskan Ulla Skoog och bebyggelseantikvarien Stephan Fickler. I programmet, som sänds under sommaren, medverkar även gårdsägaren på Pallars Göran Thoresson.

Byggnadsvårdslägret arrangeras i samarbete med Svenska byggnadsvårdsföreningen.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle