Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Nu gör vi det lättare att göra rätt utifrån pandemilagen

En person håller i en mobiltelefon i syfte att ringa.

Foto: Mostphotos

Har du frågor om den nya pandemilagen? Då kan du ringa våra kunniga handläggare på särskilda telefontider. Du kan också nå Enheten för tillsyn covid-19 via e-post gavleborg@lansstyrelsen.se

Från och med den 10 januari 2021 gäller en tillfällig covid-19-lag i Sverige. Enligt lagen kan regeringen och myndigheter besluta om begränsningar och åtgärder för att förhindra smittspridning. Länsstyrelsen kontrollerar att besluten följs genom tillsyn.

– Vi har varit igång med tillsynen under några veckor nu och kan konstatera att det finns en stor vilja att göra rätt, men det är många som upplever att det är svårt att orientera sig i de regelverk som finns, säger Joakim Hellgren, avdelningschef och ansvarig för den tillsyn som bedrivs av Länsstyrelsen Gävleborg.

Syftet med tillsynen är att minska smittspridningen genom att informera om och kontrollera efterlevnaden av föreskrifter och beslut.

Tisdag den 9 november öppnar Länsstyrelsen Gävleborg telefonrådgivning.

– Alla som har frågor om den tillfälliga pandemilagen är välkomna att ringa. Det gäller både verksamhetsutövare och allmänhet. Att följa pandemilagen för att minska smittspridningen är allas ansvar, genom det här hoppas vi öka efterlevnaden, säger Joakim Hellgren.

Telefonnummer: 010-225 13 53

Linjen är öppen: Måndag-torsdag 13.00-15.00

De vanligaste frågorna och svaren hittar du också på vår hemsida. Där kan du också läsa mer om vad lagen innebär, hitta informationsmaterial såsom checklistor att använda för dig som verksamhetsutövare.

Kontakt