Publiceringsdatum: 29 juli 2018

Senast uppdaterad: torsdag 14 maj, 12.07

Så fungerar mattransporter till insatspersonal i skogen

Det har kommit kritik mot hur mattransporterna har fungerat. Vi ställde några frågor till logistikfunktionen som koordinerar matförsörjning till insatspersonal, både nationell och internationell, samt till staben i Färila. I Färila äter även räddningstjänstpersonal när de vilar mellan arbetspass.

Ljusdals kommun lagar maten

Kostservice på Ljusdals kommun lagar all mat sedan den 17 juli. Från köket skickas maten till Färila skola, där den ompaketeras till matportioner av frivilliga. En del av portionerna lämnas på skolan till staben och insatspersonal som är förlagd där. De flesta matportioner skickas till räddningstjänst och frivilliga som arbetar i skogen.

Mat levereras av Hemvärnet till bestämda upphämtningsplatser i skogen

Brandområdet är uppdelat i tre sektorer. Räddningstjänsten har i varje sektor har en sektorsansvarig som informerar Hemvärnet om hur många matportioner som behövs. En sektor består av flera områden med förutbestämda upphämtningsplatser. Hur många platser man levererar till beror på var i skogen insatspersonal befinner sig och varierar från timme till timme.

När mat är lämnad rapporterar Hemvärnet till deras kontaktperson på staben att mat är levererad. Alla beställningar och avlämnad mat loggas. Den första matleveransen gjordes den 17 juli.

Förutom på upphämtningsplatserna i skogen lämnar Hemvärnet även vid Lassekrog, sågverket i Färila och i Kårböle där annan insatspersonal håller till.

Frivilligorganisationer hjälper till med matleveranser

Hemvärnet kör ut mat till räddningstjänstpersonal i skogen. För förare i skogen är det Trafikverket som tar matbeställningar. Bilkåren kör på uppdrag av Trafikverket ut maten till förarna.

För att säkerställa att man inte blir utan mat kan förare också ta med sig matransoner (frystorkad mat som blandas med vatten) och äta vid behov.

På Fönebasen arbetar Röda korset och Ljusdal kommun tillsammans med frivilliga med att förse räddningstjänstpersonal med sovplatser, mat och första hjälpen vård.

Några frågor

Varför är det svårt att få matkedjan att fungera?

Efter att beställning är gjord kan personalen behöva flytta sig på grund av hur branden utvecklas. Det gör att det kan bli långt eller farligt att gå till den bestämda upphämtningsplatsen. Istället beger sig personalen till en upphämtningsplats som de har närmare till. Där finns ingen mat eftersom den har skickats till annat ställe. Eller så finns det mat där som är avsedd för annan grupp som har rapporterat den upphämtningsplatsen.

Ingen som arbetar med att bekämpa branden ska behöva vara utan mat. Dock innebär en kris innebär alltid logistiska utmaningar som vi anstränger oss hårt för att lösa.

Många privatpersoner och organisationer har hört av sig och vill skänka mat och hjälpa till med matleveranser. Varför går det inte?

Det finns tre anledningar:

  1. Det finns tillräckligt med mat för räddningstjänst, frivilliga och stabspersonal.
  2. Det är väldigt viktigt att det är god livsmedelshygien när det gäller mat till insatspersonal. Magsjuka bland räddningspersonal och frivilliga i det här läget skulle få stora konsekvenser för möjligheten att bekämpa branden.
  3. Det är en säkerhetsfråga vilka som kan röra sig i insatsområdet.

 

Fakta om lunchen 29 juli till insatspersonal

  • Dagens rätt: Kycklingpytt. Specialkost finns för vegetarianer, laktos- eller glutenintoleranta
  • Antal portioner: 650 till personer ute i skogen. Över 200 matlådor till personer som äter på Camp Färila (insatspersonal som är förlagd där och stabspersonal)

Kontakt