06
maj
2026
12.00 - 17.00
Agenda 2030 – nu kraftsamlar vi framåt

Anmälan till nätverksträff för Svenska myndigheter i samverkan för Agenda 2030.
Inbjudan riktar sig till
Till nätverksträffen inbjuds myndighetschef (vid förhinder kan myndighetschef ersättas av ställföreträdande eller liknande) och en operativ person i de myndigheter som ingår i myndighetsnätverket GD-forum Agenda 2030.
Personer i GD-forums operativa grupp erbjuds extra plats i de fall de inte är den operativa person som anmäls.
Program
Moderator: Katarina Pietrzak
Klockan 12.00-13.00
Inledande mingellunch.
Klockan 13.00-15.00
- Inledning/välkomna, Lilla GD-gruppens ordf. Landshövding Brittis Benzler, Jönköping, och generaldirektörerna Björn Eriksson, Socialstyrelsen och Ann Lindberg, Läkemedelsverket. Återkoppling föregående års nätverksträff med temat Ledarskap för hållbarhet, beredskap och civilt försvar.
- Statssekreterare Daniel Westlén, Klimat och Näringsdepartementet.
- Check-in runt bordet.
- Inspirationspass: Erfarenheter från hur Finland jobbat med Agenda 2030 på nationell nivå och framåtblick! Taru Savolainen, generalsekreterare, Finlands Kommission för hållbar utveckling.
- Myndigheters exempel på hur Agenda2030 utvecklat arbetssätt och förmågor och bidragit till förändring och effekter, och när det inte har gått som det var tänkt.
Vinnova, Generaldirektör Darja Isaksson
Livsmedelsverket, handläggare offentliga måltider Elin Sandström
Finansinspektionen, hållbarhetschef Emilia Högquist
Länsstyrelsen, processledare Maria Falkevik, Värmland, och länsråd Johan Blom, Kalmar - Bikupor – reflektion.
- Lärandepass: Impact Innovationprogrammet SustainGov – vad programmet är och gör med koppling till systeminnovation och ledarskap. Johan Quist, Karlstad universitet och Mariell Juhlin, Mittuniversitet.
- Kort introduktion till rundabordssamtal.
Klockan 15.00-15.20
FIKA-mingel
Klockan 15.20-16.30
- Rundabordssamtal i två pass för lärande och erfarenhetsutbyte utifrån de olika passen och myndighetsexemplen, samt Nordregio och IVL Svenska miljöinstitutet. Myndighetschefer (eller ersättare) respektive operativa personer sitter vid olika bord.
- Återkoppling från rundabordssamtal.
Klockan 16.30-17.00
- Hälsning från Finlandsinstitutet, Wivan Nygård-Fagerudd, direktör Finlandsinstitutet.
- Sammanfattning och framåtblick. Landshövding Brittis Benzler och generaldirektör Johan Kuylenstierna, Naturvårdsverket.
- GD-forums ”Årsmöte”.
- Var:
- Stockholm, Finlandshuset (Sibeliussalen), Snickarbacken 4
- Kostnad:
- -
- Sista anmälningsdag:
- 27 apr 2026
Anmäl dig
Det är viktigt att du fyller i en giltig e-postadress för att du ska få en bekräftelse på din anmälan.
Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 27 april klockan 23.30.