Anmäl bristande djurhållning
Om du ser att djur far illa kan du kontakta Länsstyrelsen genom att ringa, skicka e-post eller skicka brev. Om klagomålet gäller djur utanför Gävleborgs län kontaktar du länsstyrelsen i det aktuella länet.

Du vänder dig till Länsstyrelsen för ärenden som handlar om
- djur som hålls av människor och som uppenbart riskerar att fara illa, till exempel övergivna tamdjur
- att djurskyddslagstiftningen inte följs
- att tillsynslagstiftningen för hund och katt inte följs.
Övriga djurärenden hanteras av andra myndigheter.
| Typ av ärende | Ansvarig myndighet |
|---|---|
Ljudstörningar från djurhållning | Kommunen |
Luktstörningar från djurhållning | Kommunen |
Olägenheter för människors hälsa | Kommunen |
Vilda djur i tätbebyggda områden | Kommunen |
Gödselspridning | Kommunen |
Tillstånd för giftiga ormar och ödlor | Kommunen |
Lösspringande djur som orsakar akut fara | Polismyndigheten |
Efterlysa försvunna djur | Polismyndigheten |
Statens vilt som upphittats döda | Polismyndigheten |
Hund i varm bil akut | Polismyndigheten |
Akuta djurskyddsproblem (utanför Länsstyrelsens kontorstid) | Polismyndigheten |
Misstanke om brott till exempel djurplågeri | Polismyndigheten |
Djurskyddslagstiftningen följs inte | Länsstyrelsen |
Tillsynslagstiftningen för hund och katt följs inte | Länsstyrelsen |
Djur som hålls av människor som uppenbart riskerar att fara illa till exempel övergivna tamdjur | Länsstyrelsen |
Insmuggling av hund | Tullverket |
Djurhälsopersonal, för felbehandling | Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård |
Ärenden som gäller klagomål avtal, konflikter och övriga
civilrättsliga mål
Om det gäller till exempel
- avtalsfrågor mellan fodervärd och uppfödare
- avtal mellan inackorderad och anläggningsägare
- konflikter mellan djurhållare om skötsel, uppdelning och liknande
- övriga civilrättsliga mål mellan privatpersoner eller företag.
Då ska du söka privat juridiskt stöd. I vissa hemförsäkringar ingå juridisk rådgivning.
Misskötsel av djur i Gävleborgs län
Det är viktigt att du som kontaktar oss själv har sett djurskyddsbristen. Ju tydligare information vi får om djuret, djurets ägare och var djuret finns, desto effektivare blir handläggningen av ärendet.
Vi tar emot och registrerar alla klagomål, men otillräckliga uppgifter eller andrahandsuppgifter leder i de flesta fall till att vi inte kan vidta någon åtgärd alls, och att vi avskriver ärendet. Vi kan också avskriva ett ärende om vi bedömer att djuret inte påverkas negativt eller om vi nyligen varit ute på kontroll hos en djurhållare och sett att djuret har det bra.
Uppgifter som vi behöver
- Vem har hand om djuret/djuren: namn och adress
- Vilket/vilka slags djur gäller det?
- Hur många djur gäller det?
- Var finns djuret/djuren: adress (eventuellt vägbeskrivning)
- På vilket/vilka sätt far djuret/djuren illa?
- Beskriv djurens tillstånd, miljö, foder, vatten med mera.
- När sågs bristerna senast: datum (klockslag)
- Har bristerna iakttagits tidigare? Ange datum.
- Övriga uppgifter som kan vara bra för oss att veta. Det kan till exempel vara om djurägaren eller djuret kan utgöra ett hot för vår personal.
Rådgör med oss om du är osäker
Ring och rådgör med handläggarna i vår djurskyddstelefon om du är osäker på om det finns tillräckliga skäl för att komma med ett klagomål.
- Telefonnummer 010-225 11 18
Telefonen är bemannad:
- Måndag, klockan 13.00-15.00
- Onsdag, klockan 10.00-12.00
- Fredag, klockan 10.00-12.00
Vi får in många klagomål varje dag och prioriterar hårt för att hinna kontrollera de mest akuta fallen. I många fall visar det sig att djuret mår bra och sköts enligt lagstiftningen. Detta tar tid från verksamheten och de djur som verkligen far illa.
Skydda dina uppgifter om du vill vara anonym
Den som får ett klagomål på sig har rätt att se hela klagomålet samt de kontaktuppgifter som uppgiftlämnaren har angett. Informationen blir en offentlig handling som kan begäras ut av allmänheten.
Ange inte ditt namn och skydda ditt telefonnummer om du vill vara anonym. Tänk på att om du skickar ditt klagomål via e-post så kan hela e-posten, inklusive avsändaruppgifterna, lämnas ut på begäran.
Tänk på att
- inte tala om ditt namn
- inte ange dina kontaktuppgifter
- skydda ditt telefonnummer.
Om du kontaktar oss via e-post så syns avsändaruppgifterna, vilka vi kan behöva lämna ut på begäran.
Klagomål via telefon, e-post eller brev
Klagomål via telefon
Ring 010-225 11 18
Telefonen är bemannad:
- Måndag, klockan 13.00-15.00
- Onsdag, klockan 10.00-12.00
- Fredag, klockan 10.00-12.00
Ange inte ditt namn och skydda ditt telefonnummer om du vill vara anonym.
Klagomål via e-post
Mejla djurskydd.gavleborg@lansstyrelsen.se
Skriv "Klagomål om bristande djurhållning" i ämnesfältet. Var noga med att få med de uppgifter vi behöver.
Tänk på att om du skickar ditt klagomål via e-post så kan hela e-posten, inklusive avsändaruppgifterna, lämnas ut på begäran.
Klagomål via brev
Länsstyrelsen Gävleborg
Enheten för djurskydd
801 70 Gävle
Om ärendet är akut
Vid akuta ärenden utanför djurskyddstelefonens öppettider kan du ringa via Länsstyrelsens växel på telefonnummer 010-225 10 00. Be att få prata med en djurskyddshandläggare i Gävleborg och uppge att ärendet är akut.
Vid akuta fall utanför kontorstid ringer du till polisen på telefonnummer 114 14.
Vid pågående allvarlig situation ring 112.
Vid misshandel av djur, till exempel om sett du någon sparka eller slå en hund, kontaktar du polisen för anmälan om djurplågeri.
Vad händer med djuret efter ett omhändertagande?
I de fall ett omhändertagande leder till att vi bestämmer att djurägaren inte ska få tillbaka sitt djur gör vi i varje enskilt fall en bedömning om djuret kan överlåtas eller säljas. Om djuret till exempel är mycket sjukt, gammalt eller förvildat kan beslutet i stället bli att det ska avlivas. Vi kan också besluta om att en person ska förbjudas att hålla djur.