Home page for länsstyrelsen.se

Ansök om tillstånd att visa upp djur offentligt

Här kan du ansöka om tillstånd att visa upp djur i en anläggning där du bedriver verksamhet.

Grundavgiften är 2 000 kronor. Avgiften ska vara betald innan vi börjar handlägga din ansökan.

Efter att din ansökan är hanterad behöver du betala ytterligare en avgift. Hur stor den avgiften är beror på utrymmets storlek och utredningens omfattning.

  • Enstaka utrymme och enkelt ärende: 4 400 kronor.
  • Enstaka eller flera utrymmen och mindre utredning: 7 700 kronor.
  • Flera utrymmen och större utredning: 16 100 kronor.
  • Flera utrymmen och mycket omfattande utredning: 24 600 kronor.

Ytterligare kostnader kan tillkomma om anläggningen behöver ombesiktas eller om det krävs en djupare utredning för att kunna fatta beslut i ärendet.

Uppgifter du behöver för att ansöka

Du behöver ha följande uppgifter tillgängliga när du fyller i din ansökan:

  • benämning/namn på anläggningen, kommun där anläggningen finns, fastighetsbeteckning och postadress till anläggningen
  • om anläggningen eller del av anläggningen är godkänd sedan tidigare
  • namn, person-/organisationsnummer och kontaktuppgifter till dig som söker
  • namn och kontaktuppgifter till djuransvarig eller föreståndare samt uppgifter om personens utbildning och erfarenhet av djurhållning
  • namn och kontaktuppgifter till ansvarig veterinär
  • om din anläggning behöver en en djurparkszoolog och i så fall namn, kontaktuppgifter och utbildning för den personen
  • typ av anläggning (till exempel djurpark eller 4H-gård)
  • rutiner vid visningar av djur (till exempel öppettider och antal besökare per år)
  • beskrivning av anläggningens utformning och inredning
  • rutiner för skötsel och tillsyn av djuren
  • rutiner för smittskydd
  • beskrivning av anläggningens klimat (till exempel ventilation)
  • rutiner för säkerhet
  • vilka djurslag du söker tillstånd för (art, antal och könsfördelning.

Om din ansökan gäller en dammanläggning behöver du även information om

  • mått
  • genomflöde och/eller vattenrening.

Om din ansökan gäller en anläggning avsedd för fiskar, kräl- och groddjur behöver du ange information om

  • bottenmaterial och inredning i terrariet/akvariet
  • det finns vägg som är fri från insyn.

Om din ansökan gäller en anläggning avsedd för fåglar behöver du ange information om

  • inredning i aviarier/voljärer som till exempel vindskydd, häckningsplatser och sittpinnar
  • det finns inomhusutrymme för vinterförvaring och hur stort det är
  • det finns uppvärmd vilo-, vatten- och foderplats.

Dokument som du behöver bifoga

Du behöver bifoga följande:

  • karta som visar anläggningens geografiska läge
  • situationsplan med numrerade utrymmen eller hägn för djur, planen ska också visa
    • var det finns gångvägar för publiken
    • eventuella bakhägn, vindskydd, reträtt- och behandlingsutrymmen eller andra reservutrymmen för djuren.
  • detaljerad planritning med beskrivning av varje djurutrymme. Det behöver finnas information om
    • ytmått och höjdmått
    • planerat djurantal för respektive utrymme
    • markmaterial, byggnadsmaterial, ventilation (tilluft/frånluft), damm/bassäng, vatten, avlopp, uppvärmning och belysning
    • var det finns öppningar/passager för djuren, fönster, utfodringsplatser, plats för dricksvatten, badvatten/dammar, inredning, samt insynsskyddade sidor.
  • underskrivet godkännande av veterinär. När det behövs en zoolog ska denne också skriva under. Blanketter hittar du här:

Blankett skriftligt godkännande från veterinären Pdf, 91.6 kB.

Blankett skriftligt godkännande från zoolog Pdf, 35.8 kB.

Information om våra e-tjänster

Du behöver inte logga in för att använda denna e-tjänst men vi rekommenderar att du gör det. Om du inte loggar in behöver du avsluta ditt ärende inom tre timmar för att det inte ska försvinna.

Om du loggar in via Mina sidor kan du spara och fortsätta att fylla i e-tjänsten vid ett senare tillfälle. Då kan du ta de pauser du behöver innan du skickar in ditt ärende till oss.

Du loggar in med din e-legitimation. Vi stöder BankID, mobilt BankID, Freja eID+ och Telia e-legitimation (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma). Du kan logga in antingen på Mina sidor eller i e-tjänsten. Ditt konto på Mina sidor aktiveras när du loggar in första gången.

Om du loggar in som företrädare för en stiftelse eller ett bevakningsföretag får du tillgång till din organisations sidor. Här finns de e-tjänster som du eller någon annan i din organisation använt för att skicka ärenden till Länsstyrelsen.

Om du loggar in via Mina sidor kan du spara och fortsätta att fylla i e-tjänsten vid ett senare tillfälle.

Logga in med e-legitimation innan du börjar fylla i e-tjänsten och spara innan du lämnar den. Du når därefter e-tjänsten på Mina sidor här på webbplatsen. Den sparas i 14 dagar efter att du senast arbetade med den.

De filformat som är godkända att använda för bilagor är pdf, tif, tiff, jpeg, jpg, doc, docx och excel (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma). Det är tillåtet att bifoga max 10 filer.

Länsstyrelsen hanterar personuppgifter inom flera olika verksamhetsområden. Personuppgifterna ska behandlas enligt lagar och regler för att skydda din integritet. Information om hur Länsstyrelsen behandlar personuppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kommer i kontakt med oss om du vill veta mer finns på sidan:

Så hanterar vi dina personuppgifter

Kontakta oss

Har du frågor som rör en verksamhet eller ett enskilt ärende, alternativt innehåll och uppgifter i en e-tjänst, vänder du dig till den länsstyrelse som har hand om ärendet.

Kontaktuppgifter till alla länsstyrelser hittar du på sidan:

Kontakta oss

Behöver du hjälp med hur du till exempel ska fylla i formulären eller hur du kommer åt Mina sidor? Kontaktuppgifter för frågor och support hittar du på sidan:

Hjälp med e-tjänster