Ansök om nedsättning av pengar, deponering av hyra och deponering av arrende
Här kan du ansöka om deponering av arrende, deponering av hyra eller nedsättning av pengar.
- Ansök hos Länsstyrelsen.
- Betala in pengarna.
- Om det gäller deponering av hyra eller arrende behöver du även lämna en säkerhet i form av en pant eller borgensförbindelse.
Om det gäller nedsättning av pengar behöver du även meddela den du är skyldig om nedsättningen.
Vi kan inte fatta beslut om deponering innan du gjort alla tre delar.
Betala in pengarna
Vid det första inbetalningstillfället anger du ditt organisationsnummer eller personnummer och namn i betalningsmeddelandet, till exempel: ”012345-6789, Aktiebolag AB”.
Om du vill fortsätta deponera hyra eller arrende av samma orsak som vid det första tillfället, ange
- det ärendenummer du fick vid den första deponeringen
- månad eller kvartal som depositionen avser
- hyrans eller arrendeavgiftens förfallodag
- storleken på eventuell pant (till exempel: ”208-12345-2023, januari 2023, 31 januari 2023, pant 10 000”).
Om du vill fortsätta att sätta ned din skuld anger du förfallodatum och det ärendenummer du fick vid den första nedsättningen (till exempel ”208-2010-300, oktober”).
Lämna en säkerhet
För att du ska få deponera pengar för hyra eller arrende måste du lämna en säkerhet i form av en pant eller borgensförbindelse. Säkerheten ska täcka eventuella rättegångskostnader och dröjsmålsränta om hyresvärden eller jordägaren enligt domstol får rätt till det deponerade beloppet.
Tabell med fem intervall av deponerade belopp och den säkerhet som ska lämnas för varje intervall om du ska deponera hyra eller arrende.
Deponerat belopp | Säkerhet |
0–28 650 kr (1/2 basbelopp) | 2 000 kr |
28 650–50 000 kr | 10 000 kr |
50 001–100 000 kr | 20 000 kr |
100 001–250 000 kr | 30 000 kr |
250 001 kr– | ytterligare 10 000 kr för varje påbörjat belopp om 250 000 kr |
Det är bara sju länsstyrelser som hanterar ärenden gällande nedsättning av pengar. Välj den länsstyrelse som ansvarar för ditt län.
- Om du bor i Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Gotlands och Västmanlands län vänder du dig till Länsstyrelsen i Stockholms län.
- Om du bor i Östergötlands, Jönköpings och Kalmar län vänder du dig till Länsstyrelsen i Östergötlands län.
- Om du bor i Kronobergs, Blekinge och Skåne län vänder du dig till Länsstyrelsen i Skåne län.
- Om du bor i Hallands och Västra Götalands län i vänder du dig till Länsstyrelsen i Västra Götalands län.
- Om du bor i Värmlands, Örebro, Dalarnas och Gävleborgs län vänder du dig till Länsstyrelsen i Dalarnas län.
- Om du bor i Västernorrlands och Jämtlands län vänder du dig till Länsstyrelsen i Västernorrlands län.
- Om du bor i Västerbottens och Norrbottens län vänder du dig till Länsstyrelsen i Norrbottens län.
Gäller ärendet en fastighet?
Det är Länsstyrelse i länet där fastigheten ligger som hanterar din ansökan. Det är också till den Länsstyrelsen du betalar pengarna.
Uppgifter du behöver för att ansöka
Du behöver ha följande uppgifter tillgängliga när du fyller i din ansökan.
Vid nedsättning av pengar
Om du ska sätta ned pengar behöver du fylla i följande:
- uppgifter om den sökande (namn, adress, organisations-/personnummer, telefonnummer, e-postadress)
- belopp du vill sätta ned
- förfallodatum
- varför du vill sätta ned pengar
- om du vill behålla rätten att ta tillbaka beloppet
- namn på borgenären.
Vid deponering av hyra
Om du ska deponera hyra behöver du fylla i följande:
- om det är en lägenhet eller lokal
- hyresobjektets adress, postnummer och postadress
- uppgifter om den sökande (namn, adress, organisations-/personnummer, telefonnummer, e-postadress)
- varför du vill deponera hyran och belopp
- uppgifter om hyresvärden (namn, postadress, postnummer, postort, land)
- det totala värdet av respektive krav mot hyresvärden
- vilken månad/kvartal hyran avser
- om du kommer posta en borgensförbindelse, annars ska du ange pantbelopp
- belopp du vill deponera
- förfallodatum.
Vid deponering av arrende
Om du ska deponera arrende behöver du fylla i följande:
- adress/fastighetsbeteckning, postnummer, postadress
- uppgifter om den sökande (namn, adress, organisations-/personnummer, telefonnummer, e-postadress)
- varför du vill deponera arrende och belopp
- uppgifter om jordägaren (namn, postadress, postnummer, postort, land)
- vilken månad/kvartal arrendeavgiften avser
- om du kommer posta en borgensförbindelse, annars ska du ange pantbelopp
- belopp du vill deponera
- förfallodatum.
Ansök om utbetalning
Om du ska ansöka om att få pengarna utbetalda ska du lämna in en skriftlig ansökan till Länsstyrelsen. Ansökan ska vara undertecknad av den som begär ut pengarna. Om utbetalning ska göras för att parterna har kommit överens så ska du skicka med en vidimerad kopia av det skriftliga avtalet tillsammans med ansökan. Av avtalet ska det framgå vem som äger rätt att lyfta det deponerade beloppet.
Länsstyrelsen består av 21 självständiga myndigheter, vilket innebär att varje länsstyrelse kan ha regionalt anpassad information på sin egen webbplats.
Gävleborgs län - Deponera hyra
Jönköpings län - Deponera hyra
Kronobergs län - Deponera hyra
Norrbottens län - Deponera hyra
Stockholms län - Deponera hyra
Södermanlands län - Deponera hyra
Västerbottens län - Deponera hyra
Västernorrlands län - Deponera hyra
Västmanlands län - Deponera hyra
Länsstyrelsen består av 21 självständiga myndigheter, vilket innebär att varje länsstyrelse kan ha regionalt anpassad information på sin egen webbplats.
Blekinge län - Deponera arrende
Dalarnas län - Deponera arrende
Gotlands län - Deponera arrende
Gävleborgs län - Deponera arrende
Hallands län - Deponera arrende
Jämtlands län - Deponera arrende
Jönköpings län - Deponera arrende
Kronobergs län - Deponera arrende
Norrbottens län - Deponera arrende
Stockholms län - Deponera arrende
Södermanlands län - Deponera arrende
Uppsala län - Deponera arrende
Värmlands län - Deponera arrende
Västerbottens län - Deponera arrende
Västernorrlands län - Deponera arrende
Västmanlands län - Deponera arrende
Länsstyrelsen består av 21 självständiga myndigheter, vilket innebär att varje länsstyrelse kan ha regionalt anpassad information på sin egen webbplats.
Blekinge län - Nedsättning av pengar
Dalarnas län - Nedsättning av pengar
Gotlands län - Nedsättning av pengar
Gävleborgs län - Nedsättning av pengar
Hallands län - Nedsättning av pengar
Jämtlands län - Nedsättning av pengar
Jönköpings län - Nedsättning av pengar
Kalmar län - Nedsättning av pengar
Kronobergs län - Nedsättning av pengar
Norrbottens län - Nedsättning av pengar
Skåne län - Nedsättning av pengar
Stockholms län - Nedsättning av pengar
Södermanlands län - Nedsättning av pengar
Uppsala län - Nedsättning av pengar
Värmlands län - Nedsättning av pengar
Västerbottens län - Nedsättning av pengar
Västernorrlands län - Nedsättning av pengar
Västmanlands län - Nedsättning av pengar
Västra Götalands län - Nedsättning av pengar
Information om våra e-tjänster
Du behöver inte logga in för att använda denna e-tjänst men vi rekommenderar att du gör det. Om du inte loggar in behöver du avsluta ditt ärende inom tre timmar för att det inte ska försvinna.
Om du loggar in via Mina sidor kan du spara och fortsätta att fylla i e-tjänsten vid ett senare tillfälle. Då kan du ta de pauser du behöver innan du skickar in ditt ärende till oss.
Du loggar in med din e-legitimation. Vi stöder BankID, mobilt BankID, Freja eID+ och Telia e-legitimation (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma). Du kan logga in antingen på Mina sidor eller i e-tjänsten. Ditt konto på Mina sidor aktiveras när du loggar in första gången.
Om du loggar in som företrädare för en stiftelse eller ett bevakningsföretag får du tillgång till din organisations sidor. Här finns de e-tjänster som du eller någon annan i din organisation använt för att skicka ärenden till Länsstyrelsen.
Om du loggar in via Mina sidor kan du spara och fortsätta att fylla i e-tjänsten vid ett senare tillfälle.
Logga in med e-legitimation innan du börjar fylla i e-tjänsten och spara innan du lämnar den. Du når därefter e-tjänsten på Mina sidor här på webbplatsen. Den sparas i 14 dagar efter att du senast arbetade med den.
De filformat som är godkända att använda för bilagor är pdf, tif, tiff, jpeg, jpg, doc, docx och excel (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma). Det är tillåtet att bifoga max 10 filer.
Länsstyrelsen hanterar personuppgifter inom flera olika verksamhetsområden. Personuppgifterna ska behandlas enligt lagar och regler för att skydda din integritet. Information om hur Länsstyrelsen behandlar personuppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kommer i kontakt med oss om du vill veta mer finns på sidan:
Kontakta oss
Har du frågor som rör en verksamhet eller ett enskilt ärende, alternativt innehåll och uppgifter i en e-tjänst, vänder du dig till den länsstyrelse som har hand om ärendet.
Kontaktuppgifter till alla länsstyrelser hittar du på sidan:
Behöver du hjälp med hur du till exempel ska fylla i formulären eller hur du kommer åt Mina sidor? Kontaktuppgifter för frågor och support hittar du på sidan: