Anmäl driftstörning för vattenverksamhet
Här kan du anmäla driftstörningar gällande vattenverksamhet om din verksamhet har Länsstyrelsen som tillsynsmyndighet.
Det kostar ingenting att anmäla en driftstörning för vattenverksamhet.
- Larma SOS-alarm på telefonnummer 112.
- Kontakta handläggare på Länsstyrelsen genom att ringa växeln (under kontorstid).
- Rapportera händelsen via denna e-tjänst.
Vid mindre händelser i verksamheten räcker det att du anmäler driftstörningen via denna e-tjänst utan att först ringa och mejla till Länsstyrelsen.
Uppgifter som du behöver för att anmäla
Du behöver ha följande uppgifter tillgängliga för att fylla i din anmälan:
- anläggningens namn
- verksamhetsutövare
- organisations-/personnummer
- kontaktperson på företaget (namn, telefonnummer och e-postadress)
- plats/adress för händelsen
- tidpunkt för händelsen
- beskrivning av händelsen i det akuta läget
- vad har hänt
- vad ni har gjort för att begränsa påverkan
- hur driftstörningen/olyckan upptäcktes
- preliminära orsaker till driftstörningen
- miljökonsekvenserna för driftstörningen
- planerade åtgärder för att undvika liknande händelser.
Sekretess
Om du anser att dina uppgifter är känsliga och att Länsstyrelsen därför bör överväga sekretess kan du lägga till en bilaga om skäl för detta.
Länsstyrelsen består av 21 självständiga myndigheter, vilket innebär att varje länsstyrelse kan ha regionalt anpassad information på sin egen webbplats.
Blekinge län - Driftstörning för vattenverksamhet
Dalarnas län - Driftstörning för vattenverksamhet
Gotlands län - Driftstörning för vattenverksamhet
Gävleborgs län - Driftstörning för vattenverksamhet
Hallands län - Driftstörning för vattenverksamhet
Jämtlands län - Driftstörning för vattenverksamhet
Jönköpings län - Driftstörning för vattenverksamhet
Kalmar län - Driftstörning för vattenverksamhet
Kronobergs län - Driftstörning för vattenverksamhet
Norrbottens län - Driftstörning för vattenverksamhet
Skåne län - Driftstörning för vattenverksamhet
Stockholms län - Driftstörning för vattenverksamhet
Södermanlands län - Driftstörning för vattenverksamhet
Uppsala län - Driftstörning för vattenverksamhet
Värmlands län - Driftstörning för vattenverksamhet
Västerbottens län - Driftstörning för vattenverksamhet
Västernorrlands län - Driftstörning för vattenverksamhet
Västmanlands län - Driftstörning för vattenverksamhet
Västra Götalands län - Driftstörning för vattenverksamhet
Information om våra e-tjänster
Du behöver inte logga in för att använda denna e-tjänst men vi rekommenderar att du gör det. Om du inte loggar in behöver du avsluta ditt ärende inom tre timmar för att det inte ska försvinna.
Om du loggar in via Mina sidor kan du spara och fortsätta att fylla i e-tjänsten vid ett senare tillfälle. Då kan du ta de pauser du behöver innan du skickar in ditt ärende till oss.
Du loggar in med din e-legitimation. Vi stöder BankID, mobilt BankID, Freja eID+ och Telia e-legitimation (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma). Du kan logga in antingen på Mina sidor eller i e-tjänsten. Ditt konto på Mina sidor aktiveras när du loggar in första gången.
Om du loggar in som företrädare för en stiftelse eller ett bevakningsföretag får du tillgång till din organisations sidor. Här finns de e-tjänster som du eller någon annan i din organisation använt för att skicka ärenden till Länsstyrelsen.
Om du loggar in via Mina sidor kan du spara och fortsätta att fylla i e-tjänsten vid ett senare tillfälle.
Logga in med e-legitimation innan du börjar fylla i e-tjänsten och spara innan du lämnar den. Du når därefter e-tjänsten på Mina sidor här på webbplatsen. Den sparas i 14 dagar efter att du senast arbetade med den.
De filformat som är godkända att använda för bilagor är pdf, tif, tiff, jpeg, jpg, doc, docx och excel (i vissa e-tjänster kan undantag förekomma). Det är tillåtet att bifoga max 10 filer.
Länsstyrelsen hanterar personuppgifter inom flera olika verksamhetsområden. Personuppgifterna ska behandlas enligt lagar och regler för att skydda din integritet. Information om hur Länsstyrelsen behandlar personuppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kommer i kontakt med oss om du vill veta mer finns på sidan:
Kontakta oss
Har du frågor som rör en verksamhet eller ett enskilt ärende, alternativt innehåll och uppgifter i en e-tjänst, vänder du dig till den länsstyrelse som har hand om ärendet.
Kontaktuppgifter till alla länsstyrelser hittar du på sidan:
Behöver du hjälp med hur du till exempel ska fylla i formulären eller hur du kommer åt Mina sidor? Kontaktuppgifter för frågor och support hittar du på sidan: