Publiceringsdatum:

Senast uppdaterad:

Bristande tillgång till grundläggande betaltjänster

Två äldre personer försöker använda betalkort och en smart mobiltelefon. 

Den som saknar betalkonto och mobilt BankID får det svårt eller ibland omöjligt att exempelvis betala räkningar och handla på nätet. Foto: Pexels.com

Vilka konsekvenser kan bristande tillgång till betaltjänster få för människor och hur påverkas medborgares möjlighet att leva ett självständigt liv? Det är frågor som tas upp
i rapporten ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2024” som tagits fram av landets länsstyrelser.

Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder när det kommer till betalningar och kontanter spelar en allt mindre roll i vårt samhälle. Samtidigt som den digitala utvecklingen underlättar för många människor innebär den utmaningar för andra.

Wille Kyrk, nationell samordnare för grundläggande betaltjänster på Länsstyrelsen i Dalarnas län säger:

De människor som drabbas hårdast är framför allt äldre, personer med funktionsnedsättningar, asylsökande, och människor som på olika sätt är socialt utsatta.

Det politiska målet inte uppfyllt

Det politiska målet är att alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser. Ett mål som inte uppfylls idag.

Länsstyrelserna har under flera år rapporterat om bristande tillgång till betaltjänster, framför allt för grupperna äldre och personer med funktionsnedsättning. Vi bedömer att problemen är så pass omfattande inom dessa grupper att det politiska målet inte längre kan anses vara uppnått, säger Wille Kyrk.

Problemen handlar framför allt om svårigheter att få tillgång till eller att kunna använda de digitala betaltjänsterna. Idag är det exempelvis svårt att betala en räkning utan tillgång till BankID.

Situationen inte tillfredsställande

Ingen av landets länsstyrelser gör bedömningen att situationen är tillfredställande för grupperna äldre och för personer med funktionsnedsättning. Det beror på att det digitala utanförskapet är större inom dessa grupper, att kontantanvändningen är högre och att behovet av personlig service är större jämfört med andra grupper.

I dagsläget går det inte att betala räkningar med kontanter över disk överallt i landet. Detta får väldigt stora konsekvenser för den som drabbas. Om du inte har ett betalkonto och mobilt BankID blir det svårt eller i vissa fall omöjligt att exempelvis betala räkningar och handla på nätet, säger Wille Kyrk.

Stödinsatser under året

Länsstyrelserna genomför stöd- och utvecklingsinsatser för att förbättra tillgången till betaltjänster på orter där marknaden inte fyller behovet. Under året har länsstyrelserna gjort flera aktiviteter för att öka den digitala delaktigheten där fokus ligger på grupperna äldre, utrikesfödda samt personer med funktionsnedsättning.

Länsstyrelserna bedömer att behovet av statliga stöd- och utvecklingsinsatser är fortsatt mycket stort.

Rapporten: Bevakning av grundläggande betaltjänster 2024 Pdf, 2.9 MB.

Om uppdraget: bevakning av grundläggande betaltjänster

Med grundläggande betaltjänster avses tjänster för att:

  • sköta betalningsförmedling, exempelvis betala räkningar
  • ta ut kontanter
  • sätta in dagskassor på bankkonto för företag och föreningar.

Länsstyrelserna har sedan 2009 i uppdrag att bevaka hur de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov.

Länsstyrelsen i Dalarnas län samordnar arbetet

Länsstyrelsen i Dalarnas län har i uppdrag att samordna länsstyrelsernas arbete med grundläggande betaltjänster och ansvarar för att sammanställa och redovisa den årliga bevakningsrapporten till regeringen.

Kontakt

Wilhelm Kyrk

Nationell samordnare bevakning av grundläggande betaltjänster

Dela sidan:

Landshövding

Helena Höij

Besöksadress

Åsgatan 38

Postadress

791 84 Falun

Organisationsnummer

202100-2429

Följ oss