Höga flöden i Dalarnas länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Nytt projekt möjliggör fler naturvårdsbränningar i Dalarna

Två ihopklippta bilder. På den ena sitter projektledaren, på huk i skogen och studerar elden. På den andra pågår en naturvårdsbränning och man ser hur det brinner i marken i en tallskog.

Bild till vänster: Anders Heurlin, regional projektledare för Life2Taiga i Dalarna. Foto: Uno Skog. Bild till höger: Naturvårdsbränning i Skattlösberg 2018. Foto: Johanna Malmgren.

Länsstyrelsen i Dalarnas län är tillsammans med 16 andra länsstyrelser, Naturvårdsverket och finska Metsähallitus samarbetspartners i det nya EU-projektet Life2Taiga. Projektet handlar om att återskapa och restaurera brandpräglade skogar med hjälp av bland annat naturvårdsbränning. Den 25–27 april är det avspark för projektet i Uppsala. Då samlas alla projektledare från Sverige och Finland för att diskutera naturvårdsbränning och dela erfarenheter.

Från Länsstyrelsen i Dalarnas län deltar Anders Heurlin som är regional projektledare för Life2Taiga på Länsstyrelsen i Dalarnas län. Flertalet åtgärder och aktiviteter planeras inom ramen för projektet. I Dalarna är planen att naturvårdsbränna cirka 360 hektar skog i skyddade områden spridda runt om i länet.

Projektet är viktigt för det fortsatta arbetet med naturvårdsbränningar i länet. Många djur, växter och insekter är beroende av att det brinner i skogen med jämna mellanrum. Planerade naturvårdsbränningar gör att vi kan kontrollera var och när vi ska bränna och hur det ska gå På så sätt får vi den goda elden som bevarar men också skapar nytt liv i de brandpräglade tallskogarna, säger Anders Heurlin, regional projektledare för Life2Taiga i Dalarna.

Kunskapsutbyte och samverkan är en viktig del i projektet

Projektet kommer även att utbyta kunskap och erfarenheter med räddningstjänster, skogsbolag, entreprenörer, myndigheter och andra länder i Norden och Baltikum. Det handlar om brandens beteende i skogen och hur vi kan utveckla metoder för att bättre bekämpa vildbränder och förebygga och hantera rökspridning.

Det här är projektet Life2Taiga

Syftet med Life2Taiga är att återskapa och restaurera en del av den naturtyp som kallas västlig taiga. Projektet sträcker sig från oktober 2022 till december 2028. Det koordineras av Länsstyrelsen i Västmanlands län och finansieras av EU:s LIFE-program. Under projektets gång kommer det att genomföras naturvårdsbränningar och brandefterliknande åtgärder på cirka 6 200 hektar skog i 165 Natura 2000-områden i Sverige och Finland.

Om naturvårdsbränningar

Förra Life Taiga-projektets webbplats Länk till annan webbplats.

Läs om vilka arter som är beroende av att skogen brinner och se den lärorika och stämningsfulla filmen Levande Taiga som handlar om naturvårdsbränning.

Loggor Från projektet Life2Taiga

Helena Höij