Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter till Länsstyrelsen i Dalarnas län. Söker du någon särskild medarbetare eller enhet? Kontakta oss via växeln eller e-post så hjälper vi dig.

Ring växeln

Telefon: 010-225 00 00

Växeln har öppet måndag-fredag, klockan 8.00 - 16.30.

 

Skicka e-post

dalarna@lansstyrelsen.se

Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se


Besök oss

Du hittar Länsstyrelsens huvudkontor på Åsgatan 38 i Falun.

Våra öppettider

Receptionen är bemannad kl. 09.00-15.00. Lunchstängt kl 12.00-13.00.

Entrédörren är öppen kl. 07.30-16.00.

Avlämning av ärenden kan göras i postlådan vid receptionen eller i postlådan vid Länsstyrelsens entrédörr som är tillgänglig dygnet runt.

Om du går:

Länsstyrelsen ligger i centrala Falun, ungefär fem minuters promenad från busshållsplatserna i centrum. Följ Åsgatan norrut från Stora Torget. 

Om du kommer med bil:

På Åsgatan, utanför vår entré finns ett fåtal korttidsparkeringar. På baksidan, Trotzgatan finns en parkeringsplats med begränsat antal platser, som tar betalkort. Om det skulle vara fullt på dessa parkeringsplatser, finns en allmän stor parkering på Trotzgatan ett kvarter bort mot centrum. 

Om du kommer med tåg:

Det är ungefär 15 minuters promenad från järnvägsstationen till Länsstyrelsen i Dalarnas län. Följ skyltarna mot centrum, följ sedan Åsgatan norrut. 

Om du kommer med buss:

Närmaste busslinje är 12. Gå av vid hållplats Östra skolan, då hamnar du på länsstyrelsens baksida. Gå runt kvarteret, så hittar du vår huvudentré. 

Om du cyklar:

På Åsgatan, utanför vår huvudentré, finns cykelparkering. På baksidan, mot Trotzgatan, finns också en cykelparkering med tak.           

Receptionen är bemannad kl 09.00-11.00:

  • Måndagen den 23 december
  • Fredagen den 27 december
  • Måndagen den 30 december

Stängt:

  • 24 december
  • 25 december
  • 26 december
  • 31 december
  • 1 januari 2020
  • 6 januari 2020

Brev eller mindre försändelser:

Länsstyrelsen Dalarna
791 84 Falun

Ankommande gods eller paket:

Åsgatan 38
791 72 FALUN

Gods på lastpall till Länsstyrelsen i Dalarnas län:

Trotzgatan 33 G
791 72 FALUN

Skicka faktura till Länsstyrelsen i Dalarnas län

Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce.

Ange alltid referens på fakturan: Förnamn Efternamn.

E-faktura via PEPPOL

Uppgifter för att skicka e-faktura till oss via PEPPOL-nätverket:

Adress i PEPPOL: 0007: 2021002429
Vi tar emot Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura) samt Svefaktura 5A 2.0 (faktura och kreditnota) samt PEPPOL BIS Billing 3.0 (faktura och kreditnota).

Mer information om PEPPOL och hur ni skaffar ett eget PEPPOL-ID på Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).länk till annan webbplats

E-faktura med transportprofil Bas

Uppgifter för att skicka e-faktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk:

E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
Vår Partsidentitet: 2021002429 (vårt organisationsnummer)
Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS
Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1010

Mer information om e-fakturaformat och transportmetod på SFTI:s webbplats.länk till annan webbplats

Köper ni tjänster från en VAN-operatör idag så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0) då den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.

Vissa leverantörer väljer att själv bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI´s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivet ovan.

E-faktura via vissa operatörer

Om ni idag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor kan ni låta dessa förmedla fakturor även till oss:

  • Inexchange
  • Pagero
  • Visma SPCS
  • Crediflow
  • Tieto
  • BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank)

En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Ni kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter. Uppge då vår partsidentitet och tekniska mottagningsadress:

E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
Vår Partsidentitet: 2021002429 (vårt organisationsnummer)
Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS
Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1010

Integration

Om ni som leverantör har stöd för att skicka e-fakturor direkt från er till oss som myndighet, och om det rör sig om en större volym e-fakturor (>100 årligen), kan det vara kostnadseffektivt att sätta upp en direktintegration för Svefaktura mellan er och Visma Proceedo. En sådan integration måste dock beställas av oss via Statens servicecenter. Kontakta i så fall oss på ekonomiresurs.dalarna@lansstyrelsen.se

Leverantörsportal

Är inget av ovanstående alternativ passande för er kan ni istället kostnadsfritt ansluta er till Visma Proceedos leverantörsportal för att kunna skicka e-faktura till oss på ett enkelt sätt. Denna lösning passar främst mindre leverantörer som skickar få fakturor. Kontakta i så fall oss på e-postadress enligt nedan så skickar vi er en inbjudan till leverantörsportalen (Visma Supplier Center).

Pappersfaktura

Fakturan skickas i första hand elektroniskt (ej e-post) i formatet SFTI Svefaktura till vår operatör Visma Proceedo. Leverantörer med befintligt avtal kan använda sig av pappersfaktura.

Faktureringsadress

Länsstyrelsen i Dalarnas län
FE594
838 74 Frösön

Länsstyrelsens organisationsnummer

202100-2429

Kontaktuppgifter

Har du frågor om fakturahantering? Kontakta oss på ekonomiresurs.dalarna@lansstyrelsen.se.

Vid akuta rovdjursärenden

Telefon: 010-225 05 00

1 oktober till 31 maj är finns beredskap 07:00-17:00

1 juni till 30 september finns beredskap 07:00-20:00

Under kontorstid går det bra att kontakta någon av våra besiktningsmän eller handläggare via växeln.

Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till Länsstyrelsens djurskyddshandläggare.

Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn eller lämna andra uppgifter om dig själv.

Telefonnummer: 010-225 05 01

Telefonen är normalt öppen vardagar klockan 10.00-12.00
Vid akuta ärenden under annan tid kan du kontakta växeln på telefon 010-225 00 00.

Utanför kontorstid och helger kan Polisen kontaktas på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag.

Information om Länsstyrelsens arbete med djurskyddskontroll

Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor.

  • Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen, till exempel katter som kissar på grannars utemöbler, kontaktar du kommunen.
  • Ett upphittat djur som inte far illa, inte antas vara övergiven och inte utgör en fara för andra och som kan antas ha en ägare och ett visst ekonomiskt värde, t.ex. en lös hund, kan hanteras som hittegods. Kontakta Polisen genom att ringa 114 14.
  • Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.

Idrekontoret

Telefon: 010-225 00 00

Adress:
Länsstyrelsen i Dalarnas län
Ljunghemsvägen 35
790 91 Idre

Bokning av stugor


Hävlingen: 070 784 25 25
Bokning övriga stugor: www.visitdalarna.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Naturum Fulufjället

Telefon: 010-225 03 49
Adress: Mörkret, 790 90 Särna

Naturum Dalarna

Telefon: 010-225 03 29
Adress: Buffils Annas Väg 36, 793 60 Siljansnäs           

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Nationella minoriteter

Teletal

020 - 22 11 44

Öppet måndag - fredag kl. 08-20

Utlandssamtal
Ring 0046 - 8 21 11 19

Om teletal
Tjänsten är kostnadsfri och du behöver inget tillstånd för att använda den. Du ringer med din fasta telefon eller mobil. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att:

  • tolka otydligt tal och svåra ord
  • ge stöd för minnet
  • anteckna vad som sägs och skickar det till dig
  • ta dig genom telefonväxlar.

Teletallänk till annan webbplats

Bildtelefoni

Bildtelefonilänk till annan webbplats

Bildtelefoni hjälper dig med förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.

Texttelefoni

Texttelefonilänk till annan webbplats

Genom texttelefoni förmedlas samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.

Kontakt