Ny kampanj hyllar stolta dryga föräldrar

Länsstyrelsen och Blekinges kommuner lanserar en kampanj för att stärka föräldrar i sitt föräldraskap och visa det stöd som finns ute i våra kommuner.

Snart är det sommarlov för länets tonåringar. När vanor och rutiner bryts under ledigheten dyker både möjligheter och risker upp i ungdomarnas liv. Det är en tid som kan vara påfrestande för föräldrar och utmana deras relation till sina barn.

Kampanjen ”Stolta dryga föräldrar” ska bidra till att öka föräldrarnas förmåga att vara närvarande för sina barn, sätta gränser och visa omtanke. I kampanjen får unga komma till tals och säga hur de vill bli bemötta, något som är viktigt att ha med sig som vuxen.

– Vi har tagit fram kampanjen för att belysa de utmaningar som föräldrar och deras tonårsbarn står inför. Du som förälder kan få tips och råd hos kommunerna samtidigt som vi vill visa på ett direkt sätt vad unga själva vill att vuxna gör och säger, säger Annie Lees, brottsförebyggande samordnare på Länsstyrelsen Blekinge.

Stödet riktar sig till föräldrar med barn i alla åldrar och består av information, stödgrupper och samtalshjälp. För det kan vara svårt att stå på sig och just att vara en dryg förälder kan låta negativt, men ibland behöver man vara lite jobbig.

– En dryg förälder är någon som är närvarande, engagerar sig och sätter gränser. Någon som ser till sitt barns bästa, även om det innebär obekväma beslut och att stå på sig i svåra situationer. Helt enkelt någon som bryr sig så mycket att den blir lite dryg ibland – och det tycker vi man ska vara stolt över, säger Annie Lees.

Kampanjen Stolta dryga föräldrar är framtagen av Länsstyrelsen Blekinge tillsammans med Olofströms, Sölvesborgs, Karlshamns, Ronneby och Karlskrona kommuner. Kampanjen finns till för att uppmuntra och stärka föräldrar i sin föräldraroll, men också för att visa upp det samlade föräldraskapsstöd som kommunerna erbjuder. Kampanjen kommer bland annat synas på sociala medier, skolornas portaler och på kommunernas webbplatser under året.

Ulrica Messing

Skeppsbrokajen 4