Risk för gräsbrand i Blekinge länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Totalförsvarsövning samlade Blekinges Näringslivsråd

Foto: Blekinge Flygflottilj, F 17

I början av året bildade Blekinge ett näringslivsråd under ledning av landshövding Ulrica Messing för att stärka länets totalförsvarsförmåga. I dag samlades aktörerna på Blekinge flygflottilj för en scenarioövning.

– Många av Sveriges företag spelar en avgörande roll i vår civila beredskap och vårt totalförsvar. Det handlar om att våra invånare ska få tillgång till dricksvatten, livsmedel, energi och telekommunikation och att vi kan säkra reparationer via våra industrier vid kris och krig, säger Peter Ryman, försvarsdirektör på Länsstyrelsen Blekinge.

Under dagen fick deltagarna ta del av en föreläsning av försvarsexperten Fredrik Hassel där han beskrev den nuvarande hotbilden. Teracoms VD Åsa Sundberg och Eons regionchef Peter Hjalmar berättade om sina beredskapsplaner för att säkerställa robust kommunikation och elförsörjning. Dessutom presenterade säkerhetschef Peter Dölling hur Saab Kockums jobbar som underhållsvarv till landets militära försvar.

Dagen avslutades med en scenarioövning där Blekinge blev anfallet av främmande makt. Scenariot beskrev stor förstörelse och omfattande förluster av människoliv tillsammans med stora utmaningar i el- och vattenförsörjning, skola, vård och omsorg, transporter, kommunikation och social oro. Näringslivet fick reflektera över sin roll vid en sådan händelse och hur de kan bidra.

– Det var en värdefull dag med flera lärdomar. Vårt nästa steg är ta arbetet vidare på lokal nivå med de företag som har en stark förankring i våra kommuner. Tillsammans stärker vi Blekinges samhällsfunktioner och vårt totalförsvar, säger Peter Ryman.

Totalförsvarets näringslivsråd i Blekinge består av:

• Länsstyrelsen Blekinge
  • E.ON Sverige AB
  • Lantbrukarnas riksförbund (LRF)
  • Länsförsäkringar Blekinge
  • Orbit One AB
  • Region Blekinge
  • Saab Kockums AB
  • Svenskt Näringsliv
  • Stena Line
  • Teracom AB

Fler aktörer kan bli aktuella i framtiden. Sedan tidigare finns ett nära samarbete med Försvarsmakten.

Ulrica Messing

Skeppsbrokajen 4