Risk för gräsbrand i Blekinge länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Kungabesöket – en succé för Karlskrona och Blekinge

Foto: Andreas Blomlöf

Kungens 50 år på tronen och 500-årsjubileumet av Sverige som självständig stat firades den 20 april i residensstaden Karlskrona. Det blev en folkfest där Blekinge visade sig från sin bästa sida.

Jubileumsåret firas i Stockholm och i 21 residensstäder. Som landets minsta län har Blekinge anordnat ett professionellt och kostnadseffektivt arrangemang – väl investerade pengar enligt de tre huvudarrangörerna Länsstyrelsen Blekinge, Karlskrona kommun och Region Blekinge.

Totalt landar kostnaden på 660 000 kronor vilket motsvarar cirka fyra kronor per länsinvånare.

– Att få fira Kungen och Sverige hade ett stort enande värde. Jag tror att alla som var där kände glädje, gemenskap och stolthet. Vi har anlitat verksamheter från hela Blekinge med målet att vara ett skyltfönster och visa upp ett urval av länets professionella aktörer inom evenemang, kultur och mat, säger Elisabeth Petersson, kommunikationschef på Länsstyrelsen Blekinge.

Tusentals hade samlats på gator och torg för att följa Kungaparet under besöket. De som inte lyckades få tag i en gratisbiljett till Fredrikskyrkan kunde ändå ta del av underhållningen.

– Det kändes viktigt att erbjuda ett evenemang där alla kunde delta, vilket vi också har fått mycket beröm för. Vi lyckades sätta strålkastarljus på både länet och residensstaden och marknadsföringsvärdet av Karlskrona som besöksmål i detta sammanhang är väldigt stort, säger Caroline Lindheimer, projektledare för Kungabesöket på Karlskrona kommun.

Jubileumsevenemanget direktsändes på Musik i Blekinges Scenkanalen och på storbildsskärm till folkhavet på Stortorget. Sändningen ligger på Scenkanalen och har i skrivande stund 7 500 visningar och är det fjärde mest visade på kanalen någonsin.

– För oss var det viktigt att många skulle få ta del av framträdandet i kyrkan. Att kunna sända direkt på Youtube kändes därför bra. Och jag vet att det har varit väldigt uppskattat, inte minst på länets äldreboenden där det satte lite extra guldkant på tillvaron, säger Morgan Carlsson, länsmusikchef på Musik Blekinge.

Firandet bestod av flera delar: fotoutställning på Blekinge Museum, bilkortege och promenad genom stadskärnan, jubileumsceremoni med trädplantering i Amiralitetsparken, militärmusik med fanvakt och evenemang i Fredrikskyrkan med artister, musiker och körer från hela länet. Dagen avslutades med lunch på residenset för inbjudna gäster.

Arrangemanget var ett samarbete mellan länets aktörer: Länsstyrelsen Blekinge, Blekinge museum, Karlskrona kommun, Karlskrona stadsförsamling, Musik i Blekinge (Region Blekinge), Hemvärnets musikkår och Sjöstridsskolan.

Ulrica Messing

Skeppsbrokajen 4