Så firar Blekinge Kungens 50 år på tronen

Foto: Thron Ullberg/Kungl.Hovstaterna

Den 20 april besöker DD.MM. Konungen och Drottningen Blekinge och residensstaden Karlskrona. Här kan du delta i Kungens jubileumsfirande.

Kungens jubileumsfirande i Karlskrona den 20 april 2023 dokumenterades genom fotografering. Du som hamnat på bild har rätt att få bilden bortplockad och raderad. Kontakta därför den aktör vars kanal du önskar få bilden bortplockad från.

Så hanterar vi dina personuppgifter

Program 20 april

Programpunkterna anges i cirkatider och kan komma att ändras.

10.30: Fotoutställning Blekinge museum

Kungaparet besöker Blekinge museum och bjuds på historiska tillbakablickar med fotoutställningen ”50 år på tronen – genom blekingarnas ögon”. Saltöskolans elever visar upp målade porträtt på Kungaparet och en Sverigekarta som de skapat i slöjden med landskapsvapen och landskapsdräkter.

Fotoutställningen öppnar för allmänheten klockan 13.00 och visas fram till den 20 maj.

11.00: Bilkortege längs Borgmästaregatan

Allmänheten kan följa Kungaparets bilfärd längs Borgmästaregatan till Amiralitetsparken.

11.15: Jubileumsceremoni i Amiralitetsparken

H.M. Konungen medverkar vid en trädplantering. Välkomsttal hålls av Peter Glimvall, kommunfullmäktiges ordförande i Karlskrona, och Kulturskolans elever uppträder. Konferencier Thomas Deutgen.

11.30: Kungaparet promenerar till Stortorget

Kungaparet promenerar längs Södra Kungsgatan till Stortorget. Under tiden spelar Hemvärnets Musikkår Blekinge samlingsmusik och avslutar med den nykomponerade jubileumsmarschen ”För Sverige – i tiden” utanför Fredrikskyrkan. Där står även fanvakt från Sjöstridsskolan.

12.00-12.45: Jubileumsevenemang i Fredrikskyrkan - fullsatt

Kungaparet tar del av ett program under 45 minuter med artister och musiker från Blekinge – Sofia Loell, Linus Norda, Emilio Walter, Lukas Wägbo, Malou Prytz, Anna Neah Deutgen och Jens U Nilsson.

Körer och musiker från länets kyrkor deltar.

Tal hålls av H.M. Konungen och landshövding Ulrica Messing.

Konferencier Thomas Deutgen.

Evenemanget sänds på storbildsskärm utanför kyrkan samt via Musik i Blekinges Youtube-kanal Scenkanalen Blekinge.

Till sändningen på Youtube Länk till annan webbplats.

13.00: Lunch på residenset

Kungaparet lämnar Fredrikskyrkan och avslutar dagens firande med lunch på residenset tillsammans med särskilt inbjudna gäster. En trerätters meny med Blekinges landskapsrätt serveras.

Ackreditering

Media är välkomna att delta vid alla programpunkter utom lunchen på residenset. Ackreditering krävs och ackrediteringspass ska bäras synligt vid hela besöket.

Vi återkommer med exakta tider och adresser samt ytterligare anvisningar efter ackreditering.

Anmälningstiden för ackreditering gick ut den 14 april kl. 14.00.

Karta som visar kortegevägen.

Bilfärd och promenadväg den 20 april

Om Kungaparets besök

I år firar H.M. Konungen 50 år på tronen och det är även 500 år sedan som Gustav Vasa valdes till Sveriges konung. Jubileet firas både i Stockholm och i landets 21 residensstäder. Den 20 april besöker DD.MM. Konungen och Drottningen Blekinge och residensstaden Karlskrona.

Under dagen får Blekinges invånare möjlighet att möta Kungen och Drottningen vid bland annat det publika firandet i Fredrikskyrkan, jubileumsceremonin i Amiralitetsparken och under kortegevägen som bland annat går längs Borgmästaregatan och upp på Stortorget. Under dagen kommer även Sjöstridsskolan att vara synlig i centrum och som fanvakt vid kyrkan.

– Det är med stor glädje jag välkomnar Kungaparet till Blekinge och till residensstaden Karlskrona. Det blir en dag som går i festligheternas tecken med ett varierat program. Vi har lagt programpunkter både inom- och utomhus med tanke på aprilvädret. Jag hoppas att många vill delta i firandet och sluter upp längs gator och torg tillsammans med oss, säger Ulrica Messing, Blekinges landshövding.

Länsstyrelsen Blekinge har tagit fram programmet för kungabesöket i samverkan med Blekinge museum, Karlskrona kommun, Karlskrona stadsförsamling, Musik i Blekinge (Region Blekinge), Thomas Deutgen AB, Hemvärnets musikkår och Sjöstridsskolan.

Ulrica Messing

Skeppsbrokajen 4