Miljöinvestering - reglerbar dränering
Vill du reglera grundvattennivån på din åkermark? Du kan söka stöd för att installera särskilda dämningsbrunnar.
Miljöinvestering för reglerbar dränering finns till för att minska läckage av kväve som transporteras med vatten. Du kan få stöd för att installera särskilda dämningsbrunnar och på så sätt reglera grundvattennivån på din åkermark. Genom att reglera grundvattennivån minskar du läckaget av kväve och förbättrar växternas tillgång till vatten.
Vem kan få stöd?
- lantbrukare
- andra markförvaltare.
Du som söker stödet ska äga marken eller ha tillstånd av markägaren att installera dämningsbrunnar.
Vilka faktorer påverkar möjligheten att få stöd?
Länsstyrelsen kommer att bedöma din ansökan utifrån vissa kriterier. Det är endast de högst prioriterade ansökningarna som får stöd.
Hur stort är stödet?
Du får 8 000 kronor per brunn.
När ansöker jag och när får jag beslut?
Det är viktigt att du ansöker om stöd innan du påbörjar din investering. Du får inte ta med utgifter som du har haft innan ansökningsdatumet.
Hur ansöker jag?
Du söker stödet i Jordbruksverkets e-tjänst för företagsstöd, projektstöd och miljöinvesteringar.
Läs noggrant igenom förutsättningarna för stödet innan du ansöker, både på den här sidan och på Jordbruksverkets webbplats. På Jordbruksverkets webbplats får du även mer detaljerad information om hur du ansöker.
Din ansökan handläggs av Länsstyrelsen. När du har skickat in din ansökan får du en kvittens i e-tjänsten med ditt ärendes journalnummer. Observera att kvittensen inte är ett beslut om stöd, utan endast en bekräftelse på att din ansökan är inskickad.
Påbörja investeringen innan beslut
Vill du påbörja din miljöinvestering innan du fått beslut om stöd? Kontakta oss på Länsstyrelsen och be om ett skriftligt startbesked. Se även till att du har annan finansiering, om du inte skulle få stödet.
Om du påbörjar investeringen utan startbesked kan vi behöva avslå din ansökan.
Ansök om utbetalning
När du har fått ditt beslut och din insats är helt klar och alla utgifter är betalda och bokförda ska du ansöka om slututbetalning. Ansök om slututbetalning innan slutdatumet i ditt beslut om stöd. Ansökningar som kommer in försent får avdrag på stödet.
Du kan även ansöka om delutbetalning innan investeringen eller projektet är helt klart. Föreningar som beviljats projektstöd kan i vissa fall ansöka om förskottsbetalning.
Ansökan om utbetalning består av två delar. Du ska först registrera dina utgifter i Jordbruksverkets e-tjänst och därefter ska du skicka in underlag till oss på Länsstyrelsen.
1. Registrera utgifter
Du registrerar dina utgifter i Jordbruksverkets e-tjänst. Jordbruksverket har en guide om hur du ansöker om utbetalning, som du bör läsa igenom för att vara säker på att allt blir rätt.
De utgifter du söker stöd för måste vara betalda innan du kan ta med dessa i en ansökan om utbetalning. Du får inte ta med några utgifter där faktura- eller betalningsdatum är före det datum som du skickade in din ansökan om stöd.
Om du har blivit beviljad stöd för enhetskostnad eller fast ersättning så är det endast ett fåtal kolumner som måste fyllas i. Se mer information i guiden under kapitlet Enhetskostnad, fast ersättning och EIP och kapitlet Utgifter.
Guide för hur du gör din ansökan om utbetalning i e-tjänsten (PDF)
Ansök om utbetalning av stöd i Jordbruksverkets e-tjänst
E-tjänsten kräver inloggning med BankID.
Finansiering
I ditt beslut om stöd ser du vilken finansieringstyp som beslutet omfattar och som du ska redovisa i din ansökan om utbetalning. Har du endast egen finansiering behöver du inte fylla i något under finansieringsfliken. Kontakta oss om du är osäker.
2. Skicka in underlag
När du har registrerat utgifterna i e-tjänsten laddar du upp underlagen eller skickar dem via brev till oss på Länsstyrelsen. Underlagen ska ha ett försättsblad och numreras och sorteras i samma ordning som du registrerade dem.
Läs mer på Jordbruksverkets webbplats om vilka underlag som ska skickas in, och hur de ska sorteras.
Hur du hanterar underlag finns beskrivet i Jordbruksverkets guide (PDF)
Skicka underlaget till:
Länsstyrelsen Blekinge
371 86 Karlskrona
Fakturor
På fakturorna ska det framgå att de har koppling till det som du beviljats stöd för, och utgifterna ska finnas med i ditt beslut om stöd. Alla underlag som fakturan hänvisar till ska skickas med. Om du inte ansöker om utbetalning för hela beloppet ska du markera vilka utgifter du ansöker för.
Utgifter ska anges exklusive moms om du är momsredovisningsskyldig.
Betalningsbevis
Du ska skicka in kontoutdrag eller betalningsbevis som visar att du har betalat utgifterna.
Särredovisning i bokföringen
Alla utgifter som avser investeringen eller projektet ska särredovisas i bokföringen genom att bokföras på ett eget kostnadsställe eller med en särskild bokföringskod.
Mer information om stödet
På Jordbruksverkets webbplats kan du läsa mer om stödet.

Kontakt
Tack för din medverkan
Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre. Dina synpunkter är värdefulla för oss och din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
Tyvärr kan vi inte svara på dina synpunkter här. Om du har en fråga som du vill ha svar på kan du gå via kontaktinformation.