Krisberedskap

Översvämmad vägbank

Länsstyrelsen samverkar med olika lokala, regionala och centrala aktörer för att skapa ett tryggt och säkert samhälle. Vi ska ha beredskap för att kunna hantera situationer som uppstår före, under och efter en kris.

  
  
Description
  
  
  
  
Så hanteras en samhällsstörning/VastraGotaland/SiteCollectionImages/Sv/manniska-och-samhalle/krisberedskap/toppbilder/karta_kompass.JPG
Västra Götalands län präglas av en komplex och varierad riskbild. Storm, översvämning, omfattande bränder, störningar i elförsörjningen, kärnkraftsolycka eller social oro i samhället är exempel på händelser som kan leda till störningar i samhällsviktiga funktioner. En inträffad samhällsstörning i länet kan få både lokal, regional och nationell påverkan.
/VastraGotaland/Sv/manniska-och-samhalle/krisberedskap/hantera-samhallsstorning/Pages/default.aspxIn page navigation
Förebygga och hantera risker/VastraGotaland/SiteCollectionImages/Sv/manniska-och-samhalle/krisberedskap/toppbilder/hoga-floden.jpg
Länsstyrelsen har flera olika uppdrag inom området förebyggande och hantering av risker. Bland annat arbetar vi med riskhänsyn i fysisk planering, utarbetar rekommenderade transportleder för farligt gods, samordnar det regionala klimatanpassningsarbetet och presenterar länets risk- och sårbarhetsanalys.
/VastraGotaland/Sv/manniska-och-samhalle/krisberedskap/forebygga-och-hantera-risker/Pages/default.aspxIn page navigation
Samverkan i Västra Götaland /VastraGotaland/SiteCollectionImages/Sv/manniska-och-samhalle/krisberedskap/toppbilder/folk003.jpg


Olika aktörer har olika roller i det svenska krishanteringssystemet. Polisen har sina uppgifter vid en händelse, regionen har sina och räddningstjänsten sina. Och så vidare. Ingen har mandat att ta över någon annans ansvar, och ingen kan ensam hantera en allvarlig händelse eller kris. Det ställer höga krav på vår förmåga att samverka.
/VastraGotaland/Sv/manniska-och-samhalle/krisberedskap/samverkan-i-vastra-gotaland/Pages/samverkan-vg.aspxIn page navigation
Utbildning och övning/VastraGotaland/SiteCollectionImages/Sv/manniska-och-samhalle/krisberedskap/toppbilder/tidning.jpg
Närmare 300 personer deltog på konferensen Krissamverkan Västra Götaland den 4 december. Vad innebär ett socialt hållbart samhälle? Hur kan samhällets aktörer skapa förutsättningar för en socialt hållbar samhällsutveckling i dagens Sverige? Dessa och många andra frågor togs upp under temat ”Krisberedskap – för ett hållbart samhälle”.
/VastraGotaland/Sv/manniska-och-samhalle/krisberedskap/utbildning-och-ovning/Sidor/default.aspxIn page navigation

Under en kris ska Länsstyrelsen stödja alla samverkande myndigheter, organisationer och samhällsviktiga företag, och samordna våra insatser med deras. Om beredskapen höjs eller krig bryter ut ska vi leda och samordna all civil verksamhet i länet och samordna arbetet med den militära verksamheten.

Vid omfattande räddningsinsatser kan Länsstyrelsen ta över ansvaret för den kommunala räddningstjänstens arbete i en eller flera kommuner. 

Samtliga länsstyrelser har räddningstjänstansvar vid olyckor i eller utsläpp från kärnkraftverk, men i Uppsala, Kalmar och Hallands län har Länsstyrelsen dessutom utökade beredskapsuppgifter som gäller säkerheten kring kärnkraftverken och risken för utsläpp av radioaktiva ämnen.

Vi ser också till att kommunernas räddningstjänst följer LSO, lagen (SFS 2003:778) om skydd mot olyckor.

Krishanteringssystemets principer

Det svenska krishanteringssystemet bygger på ett
antal principer som kort beskrivs nedan.

Ansvarsprincipen
- Den som ansvarar för en verksamhet under normala förhållanden ska också ansvara för den i krissituationer.
Likhetsprincipen
- Verksamheten ska så långt som möjligt vara organiserad på samma sätt under krissituationer som under normala förhållanden.
Närhetsprincipen
- Kriser ska hanteras på lägsta möjliga nivå i samhället. Regeringen har områdesansvaret på central nivå, Länsstyrelsen på regional nivå och kommunerna har det lokala ansvaret.

2015-2018 genomför Länsstyrelsen en större satsning för att stärka och utveckla krisberedskapen i länet. Satsningen omfattar fem utvecklingsområden:

  • Implementera gemensamma grunder för samverkan och ledning
  • Utveckla kriskommunikationssamverkan
  • Utveckla flexibel ledning, informationsdelning och samlad lägesbild
  • Utveckla stöd för kommunernas arbete med risk- och sårbarhetsanalyser
  • Utveckla regional utbildnings- och övningsinriktning