Risk för gräsbrand i Västmanlands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Samling för totalförsvaret

Foto på människor som står och pratar med varandra

Totalförsvarsdagen 2024, foto: Helena Bergenhamn, Länsstyrelsen Västmanland

Kommuner, företagare, politiker, myndigheter, räddningstjänster och civilsamhälle deltog under onsdagen i Totalförsvarsdagen 2024 på Västerås kongress. Evenemanget har på ett par år vuxit från att ta emot 40-talet deltagare, till att nu välkomna 150. Landshövding Johan Sterte inledde dagen med en säkerhetspolitisk lägesbild och en påminnelse om händelseutvecklingen i världen.

Förmiddagen handlade om totalförsvaret i stort och om aktuella frågor inom försörjningsberedskap och hot mot Sverige med talare från Försvarsmakten, Försvarsdepartementet och Säkerhetspolisen. Dessutom berättade representanter från Arboga kommun, Försvarsmakten och Combitech om ett gemensamt arbete där det offentliga och näringsliv arbetar tillsammans för att stärka samhällets motståndskraft.

Efter lunch blev det fokusarbete på teman – skola och näringsliv. Rektorer, skolchefer, politiker och tjänstepersoner deltog i seminarium med Skolverkets utbildningsråd Maria Elmér och jurist Anna Medin. De berättade om hur skolor kan öka sin beredskap för kris, höjdberedskap och ytterst krig.

En annan grupp lyssnade till Johan Sjöberg från Svenskt näringsliv samt Region Västmanlands Henrik Wester och Bernt Henriksen som berättade om vad företagare kan göra för att stärka sin motståndskraft och bidra till totalförsvaret.

Foto: Helena Bergenhamn, Länsstyrelsen Västmanland

Johan Sterte