Aktuella varningsmeddelanden i Västerbottens länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Västerbottens länsvapen.

Kungörelser vecka 17

Näslunds väg AB har ansökt om täktverksamhet. Det är möjligt att ta del av handlingarna och yttra sig i ärendet. Skellefteå kommun har beviljats tillstånd för miljöfarlig verksamhet. Det är möjligt att överklaga beslutet.

Näslunds väg AB ansöker om täktverksamhet inom fastigheten Risbäck 1:16 i Dorotea kommun

Näslunds väg AB redovisar sin miljökonsekvensbeskrivning och ansökan om tillstånd till miljöfarlig verksamhet, fortsatt och utvidgad täktverksamhet, inom fastigheten Risbäck 1:16 i Dorotea kommun.

Verksamheten omfattas av kraven på specifik miljöbedömning. Verksamheten omfattas även av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor.

Handlingarna i ärendet finns tillgängliga på kanslienheten i Dorotea kommun och hos Länsstyrelsen. Tillkommande handlingar finns tillgängliga hos Länsstyrelsen. Det är möjligt att yttra sig. Yttrande lämnas till Länsstyrelsen.

Sista datum för yttrande i ärendet är den 24 maj 2024. Ange diarienummer 5157-2023.

Skellefteå kommun har beviljats tillstånd för miljöfarlig verksamhet inom fastigheten Storkåge 46:2 i Skellefteå kommun

Skellefteå kommuns redovisning av prövotidsutredning avseende utsläpp av BOD7 från Kåge avloppsreningsverk inom fastigheten Storkåge 46:2 i Skellefteå kommun.

För tillståndet gäller vissa villkor.

Beslutet finns tillgängligt på Skellefteå kommun, Stadshuset och hos Länsstyrelsen. Beslutet kan överklagas till Mark- och miljödomstolen. Överklagan lämnas till Miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen.

Sista datum för överklagande av beslutet är den 22 maj 2024. Ange diarienummer 10152-2022.

Lämna in yttrande

Du kan lämna in yttranden på dessa sätt. Ange diarienummer.

Lämna in överklagan

Du kan lämna in överklagan på dessa sätt. Ange diarienummer.

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B