Naturreservat att besöka i vinter

Kaffepanna över öppen eld i vinterlandskap.

Vindelforsarnas naturreservat.

Vill du ut på en vinterutflykt? Här tipsar vi om naturreservat som går att nå med bil under vinterhalvåret och där det finns parkeringsplatser som plogas regelbundet. Välkommen ut!

Det finns fler reservat som är tillgängliga vintertid än de som listas här, men där kan plogningen vara mer oregelbunden.

Reservat med plogade parkeringsplatser

Bjurholm

Lagnäset. Det går att parkera vid idrottsplatsen inne i Bjurholm och sen gå efter plogad väg till reningsverket. Från reningsverket är det inte långt kvar till Lagnäset.

Nordmaling

Torsmyran. Parkeringen vid E4:an plogas. Rampen ut på myren skottas inte. Torsmyran passar bra för skidturer och för norrskens- och stjärnskådning.

Kronören. Norra parkeringen plogas inför sport- och påsklov.

Örefjärden-Snöanskärdgården. Parkeringen vid Järnäsklubb plogas inför helgerna.

Norsjö

Svansele dammängar. Vägen söder om reservatet plogas.

Vajsjön. Väster om reservatet finns en parkering som plogas. Från den kan du skida in i reservatet.

Lycksele

Gammplatsen. Parkeringen plogas av Lycksele kommun.

Tjäderberget. Skogsbilvägen, en avtagsväg från E12:an mellan Tuggensele och Lillsele, plogas från slutet av vecka 9 och som minst fram till påsk. Från parkeringsplatsen Länk till annan webbplats. kan du skida in i reservatet och vidare till Slimtmorkojan. Terrängen är bitvis ganska kuperad.

Vormforsen. Parkeringen vid väg 363 plogas.

Robertsfors

Rataskär. Parkeringen i Ratan plogas. Därifrån är det en kort sträcka att åka skidor eller gå över isen till ön Rataskär, om isläget är bra.

Skellefteå

Bjuröklubb. Vägen upp till fyrplatsen plogas i år då och då för arbeten uppe vid fyren, men lämna bilen nere vid parkeringsplatsen Länk till annan webbplats.. Grundskatanvägen plogas inte.

Gärdefjärden. Det går bra att parkera vid Lövångergården som ligger bredvid reservatet. Det är även enkelt att nå fågeltornet som ligger vid en P-ficka. Länk till annan webbplats.

Kvarnberget. Från det preparerade skidspåret som går från Kvarnbergets skidanläggning är det en avstickare på några hundra meter till reservatet.

Umeå

Degersjön. Parkeringen plogas.

Grössjön. Parkeringen vid Yttertavlevägen, entré Dammarna Länk till annan webbplats. och entré Barktippen Länk till annan webbplats. plogas av Umeå kommun.

Hässningberget. Parkeringen plogas. Det kan vara kämpigt att gå upp på berget beroende på snöläget och hur upptrampat det är.

Strömbäck-Kont. Väg och parkering plogas. En promenadslinga brukar också plogas av Umeå kommun.

Tavasten-Skeppsviksskärgården. Plogad parkering finns vid Skeppsviks herrgård och Tavasten.

Umeälvens delta. Väg och parkering plogas vid Stora Tuvan.

Västermark. Parkeringsplatsen plogas, ett besök till Kvarnbäckskojan rekommenderas!

Vindeln

Degerö-Stormyr. Vägen plogas och det finns parkeringsmöjligheter vid Flakastugan öster om reservatet. Ett fint reservat för skidturer.

Mårdseleforsen. Övre, östra parkeringen plogas. Broarna i reservatet skottas inte.

Vindelforsarna. Parkering finns på östra sidan av reservatet.

Vännäs

Brånsjön. Parkeringen plogas.

Starrberget. Parkeringen plogas innan veckoslut och skollov.

Åsele

Björnlandets nationalpark Länk till annan webbplats.. Parkeringen vid Entré Angsjö Länk till annan webbplats. plogas regelbundet.

Tänk på att

• Det är färre besökare i reservaten under vintern och på många ställen är det inte trampat längs stigarna. Är det mycket snö behövs skidor eller snöskor för att ta sig fram.
  • Vi fyller på ved vid grillplatser regelbundet, men ta gärna med egen ved för säkerhets skull.
  • Parkera bilen så att plogbil och andra stora fordon kan komma förbi eller vända.
  • De som plogar vägar och parkeringar gör så gott de kan och brukar vara snabba att ploga. Har det kommit stora snömängder eller om det snöar flera dagar i rad kan det dröja innan snön är undanröjd. Du har ett eget ansvar att hålla koll på snöförhållanden och väderprognosen så att du inte fastnar med bilen.

Parkering för fjällturen

Länets stora fjällreservat är tillgängliga vintertid genom skid- och skoterleder. Här listar vi parkeringsplatser som plogas regelbundet vid fjälleder.

Dorotea

Borgafjäll Länk till annan webbplats.. Ledstart för bland annat Lapplandsleden och vinterleden till Saxnäs. Via lederna kommer du in Norra Borgafjällen och Gitsfjällets naturreservat.

Sorsele

Ammarnäs Länk till annan webbplats.. Ledstart för Kungsleden, du når också skid- och skoterleder söder ut mot Aivak och Överst-Juktan i Vindelfjällens naturreservat.

Tjulträsk Länk till annan webbplats.. Vinterled mot Servestugan i Vindelfjällens naturreservat.

Storuman

Laisaliden Länk till annan webbplats.. Här når du Vindelfjällens naturreservat via två skidleder, varav en är Drottningleden Länk till annan webbplats.

Solberg Länk till annan webbplats.. Vinterled som går in i Vindelfjällens naturreservat via Stabre och vidare till Syterstugan

Vilhelmina

Fättjaur Länk till annan webbplats.. Vinterled, efter två kilometer är du i Södra Gardfjällets naturreservat.

Marsliden Länk till annan webbplats.. Vinterled in i Marsfjällets naturreservat.

Fatmomakke Länk till annan webbplats.. Vinterled in i Marsfjällets naturreservat.

Helene Hellmark Knutsson

Storgatan 71 B