Rastplats i Aspnäs naturreservat avstängd

En vintrig och översvämmad rastplats där grillar, sittplatser med mera står under vatten och delvis har välts.

Rastplatsen på Gåsholmen i Heby kommun har skadats allvarligt av det höga vattenståndet i Tämnaren. Både rastplatsen och vägen som leder till den är avstängda.

Rastplatsen på Gåsholmen i Heby kommun har skadats allvarligt av det höga vattenståndet i Tämnaren. Vattnet har sköljt bort grus runt anläggningen och gjort den instabil. Under vintern har även isen tryckt på så att grillar och sittplatser välts omkull och skadats.

Hela rastplatsen vid den grunda sjön Tämnaren är översvämmad och även delar av vägen som leder dit. Både vägen och rastplatsen är avstängda.

– Det här är de högsta vattennivåerna på 80 år, så det vi ser nu är mycket ovanligt. I dagsläget räcker det inte ens med höga gummistövlar för att ta sig ut till Gåsholmen, säger Ronald Jildmalm, fastighetsförvaltare på länsstyrelsen.

Länsstyrelsen planerar att återställa rastplatsen, men när och hur det kan ske beror på skadornas omfattning. Skadorna kommer att undersökas närmare när vattennivån i Tämnaren har sjunkit.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17